در حال بارگذاری ...
رضا شیرمرز

نگاهی اجمالی به تئاتر معاصر یونان

وزارت فرهنگ یونان، دو تئاتر را حمایت کامل مالی می‌‌کند: تئاتر ملی و تئاتر دولتی شمال یونان. تئاتر ملی در سال 3-1992، چهار و نیم میلیون دلار کمک دولتی دریافت کرد و تئاتر دولتی، سه میلیون و هشت‌‌صد هزار دلار کمک مالی از دولت یونان گرفت. همچنین تئاتر کارولو کون[i]، هشتاد درصد بودجه‌ی سالانه‌‌اش را برای اداره‌ی دو تئاترش از دولت می‌گیرد. علاوه بر این سه مجموعه‌ی تئاتری، دولت یونان پنجاه درصد بودجه‌ی یازده تئاتر محلی را تقبل کرده و با بودجه‌‌ای بالغ بر یک میلیون دلار از سی شرکت تئاتری غیرانتفاعی دیگر حمایت مالی می‌‌کند. تصمیم در مورد حمایت از سی شرکت یاد شده، توسط کمیته‌‌ای گرفته می‌‌شود که از جانب وزیر فرهنگ معرفی می‌‌شوند. این کمیته همچنین تصمیم‌‌گیری در مورد بودجه‌‌های مربوط به حمایت از نمایشنامه‌‌های تألیفی و ترجمه را برعهده دارد.

تا پیش از تأسیس شش تئاتر محلی در سال 1983 توسط وزارت فرهنگ، کمتر تئاتری را می‌‌توان در یونان یافت که در خارج از شهرهای بزرگ، فعالیتی مستمر داشته باشد. مجتمع تئاتری وُلُس[ii]، کارگاه نمایش و تئاتر تجربی در ثسالونیکی[iii]، تئاتر ثسالیکو[iv] در لاریسا[v] و شرکت تئاتر در کریتی[vi] از جمله تئاترهایی بودند که فعالیتی مستمر و مستقل داشتند.

در یونان، فصل تئاتری در اکتبر آغاز می‌‌شود و یک هفته پیش از عید پاک پایان می‌‌گیرد. پس از آن، شرکت‌‌های تئاتری آتن به ثسالونیکی یا شهرهای کوچک‌‌تر سفر می‌‌کنند. برخی از تئاترها هم تا پایان ماه می باز هستند. پس از آن، تئاتری‌‌های یونان، خودشان را مهیای شرکت در معتبرترین جشنواره‌‌های تئاتر یونان، اپیداورُس[vii] و آتن می‌‌کنند. بقیه‌ی گروه‌‌ها برای حضور در جشنواره‌ی تابستانی کمدی‌‌های فضای باز آماده می‌‌شوند. طی زمستان، تعداد تئاترهای فعال در آتن بر اساس بودجه‌‌بندی دولت، از شصت تا نود نوسان دارد.

در سال 4-1993 یازده تئاتر محلی در آگرینیو[viii]، لامیا[ix]، لاریسا، پاتراس[x]، رُزس[xi]، سرس[xii] و وریا[xiii] فعالیت رسمی داشتند. علاوه بر تئاتر دولتی، تئاتر تجربی نیز از سال 1979 به شکل مستمر به فعالیت خود ادامه داده است. ...

.

.

.

.

.

خوانندگان و علاقمندان  محترم می توانند مطلب کامل  این مقاله را از طریق مراجعه  به سایت  www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.

 

[i]- Karolo Loun (Καρόλο Κουν)

[ii]- Volos (Βόλος)

[iii]- Thessaloniki (Θεσσαλονίκι)

[iv]- Thessaliko (Θεσσαλικό)

[v]- Larissa (Λάρισα)

[vi]- Crete (Κρήτη)

[vii]- Epidaurus (Επίδαυρος)

[viii]- Agrinio (Αγρίνιο)

[ix]- Lamia (Λάμια)

[x]- Patras (Πάτρας)

[xi]- Rhodes (Ρόδος)

[xii]- Serres (Σέρρες)

[xiii]- Veria (Βεροία)




نظرات کاربران