در حال بارگذاری ...
مروری بر زندگی استاد هوشنگ معتمدی

پیر تئاتر کردستان

هوشنگ معتمدی سال ۱۳۱۲ در سنندج به دنیا آمد. او از سال ۱۳۴۲ فعالیت‌های تئاتری خود را در ارتش با نمایشنامه «دکتر قلابی» آغاز کرد و از آن زمان به بعد به طور مستمر در دبیرستان‌های دخترانه، دانشسرای دختر و پسران به کارگردانی و طراحی و ساخت دکور مشغول شد. معتمدی سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های خود را با بازی در نمایش «نادر فرزند شمشیر» ادامه داد که در آن نمایش در سمت دکوراتور هم فعالیت می‌کرد. خودش می‌گوید: «قبل از سال ۴۶ نیز نمایشنامه‌های مختلفی مانند کلاس هنرپیشگی، اشتباه و چند کار دیگر را کارگردانی و در آن‌ها بازی کردم. همچنین طراحی و ساخت دکور آن‌ها را هم برعهده داشتم».

هوشنگ معتمدی سال 1312 در سنندج به دنیا آمد. او از سال 1342 فعالیت‌های تئاتری خود را در ارتش با نمایشنامه «دکتر قلابی» آغاز کرد و از آن زمان به بعد به طور مستمر در دبیرستان‌های دخترانه، دانشسرای دختر و پسران به کارگردانی و طراحی و ساخت دکور مشغول شد.

 معتمدی سال 1346 فعالیت‌های خود را با بازی در نمایش «نادر فرزند شمشیر» ادامه داد که در آن نمایش در سمت دکوراتور هم فعالیت می‌کرد.

خودش می‌گوید: «قبل از سال 46 نیز نمایشنامه‌های مختلفی مانند کلاس هنرپیشگی، اشتباه و چند کار دیگر را کارگردانی و در آن‌ها بازی کردم. همچنین طراحی و ساخت دکور آن‌ها را هم برعهده داشتم».

او سال 1347 در فرهنگ‌وهنر سابق در نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی یوسف عرشی و بازی قطب‌الدین صادقی و بهروز غریب‌پور به عنوان دکوراتور حضور داشت.

در این سال نمایشنامه‌های «دست بالای دست» نوشته گوهر مراد، «کورش پسر ماندانا» و «از پا نیفتاده‌ها» نوشته گوهر مراد را در گروهی که به نام بابک تشکیل داده بود کارگردانی کرد و به روی صحنه برد که با استقبال مخاطبان مواجه شد. سپس در نمایش «زاویه» به کارگردانی بهروز غریب‌پور و بازی قطب‌الدین صادقی، حمید عبدالملکی و بهروز غریب‌پور که در اداره فرهنگ و هنر سابق به روی صحنه رفت به عنوان دکوراتور حضور داشت که از آن پس بیش‌تر او را به عنوان دکوراتور تئاتر شناختند.

هوشنگ معتمدی در این سال‌ها در نمایش‌های «پیک نیک در میدان جنگ» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «بام‌ها و زیر بام‌ها» نوشته غلامحسین ساعدی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «استریپ تیز» نوشته اسلاو مروژک به کارگردانی نعمت‌الله اسداللهی به عنوان دکوراتور حضور داشت و در سال 54 مسئولیت دکور و بازی در نمایش «پله‌های یک نردبان» به کارگردانی شهریار عرشی را بر عهده داشت که در هشتمین جشنواره فرهنگ و هنر تبریز نیز شرکت کرد....




نظرات کاربران