در حال بارگذاری ...
معرفی کتاب

طراحی حرکت

نویسنده: ساندراسرنی مینتون

ترجمه: معین مرجان اسدی، نیلوفر حقی

نوبت چاپ: 1397- اول

قیمت: 25000 تومان

ناشر: نشر نودا

ساندراسرنی مینتون استاد طراحی حرکات نمایشی و مولف کتاب طراحی حرکت، این کتاب را براساس سال‌ها تجربه در زمینه تدریس و کارگردانی حرکات نمایشی نوشته است. این کتاب از رویکرد پایه‌ای استفاده می‌کند و طوری ترتیب داده شده که مخاطب بتواند با استفاده از فرایند اکتشاف، طراحی حرکت را شروع کند. فرایند طراحی حرکت به طور همزمان هم قابل فهم و هم مرموز است. قابل فهم است، زیرا شاخص‌ها و معیارهای مشخصی وجود دارد که می‌تواند برای راهنمایی و تعریف اکتشافات طراحی حرکت و ترکیب آن مورد استفاده قرار گیرد. اما کشف حقیقی حرکت یا بخش خلاقه این فرایند از فضای ناپیدای زیرین که میان ذهن و بدن وجود دارد، ناشی می‌شود. نویسنده کتاب، ساندراسرنی مینتون در مقدمه کتاب می‌نویسد: «وقتی صحبت از تجربه شخصی می‌شود، می‌توانم بگویم زمانی که درگیر خلق حرکات برای اجرا می‌شدم، حرکتی مناسب یا یک عبارت حرکتی، ناگهان در طول بداهه‌پردازی ظاهر می‌شد. با این حال، صرفاً برخی از این حرکات که در طول این فرایند ظاهر می‌شدند نسبت به سایر حرکات مناسب‌تر به نظر می‌آمدند، زیرا احساس بدنی‌ام به من می‌گفت که این حرکات با قصد و هدف من برای خلق یک اجرا یکی و همسو هستند».

مینتون معتقد است: «نخستین قدم در فرایند طراحی حرکت خلاقه این است که هدف‌تان را برای آن شناسایی کنید. هدف، مقصود و منظور شما را ـ به عنوان طراح حرکت ـ همان‌طور تجسم می‌بخشد که می‌خواهید از آن طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. دانستن هدف تان تمرکز برای خلق حرکات و گزینش آن‌ها را فراهم می‌آورد. از طرفی مشخص‌کردن هدف، به تعیین شکل و فرم نهایی و کلی اجرای حرکات کمک می‌کند و در مسیر طراحی حرکت، هدف هم خط سیر رسیدن به آن و هم مقصد نهایی در این سیاحت است. با این حال نمی‌توان گفت که هدف طراحی حرکت نمی‌تواند تغییر کند. این کتاب یادآوری می‌کند که بسیاری از طراحان حرکت از جمله طراحانی که کاملاً مشهور هستند، با یک هدف در ذهن شروع به خلق حرکات می‌کنند! تنها برای اینکه بفهمند حرکات خلق شده با قصد و هدف موردنظر آن‌ها همسو نیستند». این استاد طراحی حرکت در بخش دیگر کتاب، دانش اجرای حرکت را دومین ضرورت برای موفقیت در فرایند طراحی حرکت می‌داند.

فصل‌های مختلف این کتاب به شرح زیر هستند: فصل اول: بداهه‌پردازی که کلید فرایند طراحی حرکات نمایش است مورد بررسی قرارمی‌گیرد. بداهه‌پردازی توانایی کشف خودجوش و تصویرکردن حرکاتی است که نمایشگر یک ایده، محتوا یا سبک نمایش حرکتی هستند. انگیزه‌های بسیاری برای اکتشافات حرکتی همراه با تمریناتی که به شما در استفاده از این انگیزه‌ها کمک می‌کنند، پیشنهاد داده می‌شود. همچنین ممکن است در این کتاب به پاسخ‌هایی برای مشکلات رایج دست پیدا کنید که شامل توانایی تمرکز کردن، کارکردن از طریق محدودیت‌های خلاقانه و توانایی به خاطر سپردن حرکات است. امیدوارم که بتوانید از اطلاعات آورده شده در این کتاب برای جلوگیری از برخی تجربه‌های دشوار استفاده کنید که معمولا تازه‌کارها در طول مراحل اولیه خلق حرکت مرتکب آن‌ها می‌شوند. فصل دوم: نحوه استفاده از حرفه و مهارت طراحی حرکت در طرح‌ریزی و شکل دادن به نمایش حرکتی را توضیح می‌دهد. در واقع، در این فصل شما یاد می‌گیرید که چگونه با دستکاری‌کردن و تنوع بخشیدن به حرکات کشف شده در طول بداهه‌پردازی، از کم‌ترین چیزها بیشترین را بسازید. در این ویرایش، مواد گسترش پیدا کرده‌اند تا اطلاعات بیشتری در رابطه با استفاده از متدهای غیرسنتی طراحی به شما ارائه بدهند. همچنین استفاده از فضای صحنه نیز مورد بحث قرار گرفته است. فصل سوم و چهارم: ایده‌هایی در رابطه با تلاش برای شکل دادن و فرم بخشیدن به حرکت، ارائه می‌شوند، ایده‌هایی به خوبی شرح فرم‌های رایج حرکت، که عموماً توسط طراحان برتر شکل گرفته‌اند. در نهایت در فصل چهارم، یاد می‌گیرید که چگونه قدم‌های لازم برای اجرای نمایش حرکتی در صحنه را بردارید. شما درخواهید یافت که فصل‌ها شبیه به هم نظم داده شده‌اند. تمریناتی که با عنوان گسترش مهارت‌هایتان نام برده شده اند، به شما اجازه می‌دهند تا دانشی را که از متن یادگرفته اید به کار ببندید.




نظرات کاربران