در حال بارگذاری ...
معرفی نمایش‌نامه‌نویس

جان دیوید لوگان

نگارنده: فاطمه خسروی

 

جان دیوید لوگان نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، اهل آمریکا است. او 24 سپتامبر سال 1961 در سن‌دیه‌گو به دنیا آمد. والدینش از ایرلند شمالی به ایالات متحده مهاجرت کردند. لوگان در کالیفرنیا و نیوجرسی بزرگ شد و پس از آن به شیکاگو و به دانشگاه نورث  وسترن رفت و در سال 1983 از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

او پیش از آنکه به فیلمنامه‌نویسی روی آورد سال‌ها نمایشنامه‌نویس موفقی در شیکاگو بود. اولین نمایشنامه‌اش بی‌گناه (1985) نام دارد. نمایشنامه‌های بعدی‌اش شامل هاپتمان (1991) درباره‌ی ربوده‌شدن کودک هوانورد آمریکایی چارلز لیندبرگ و چشم‌انداز رودخانه (1992)، یک ملودرام موزیکال در پارک تفریحی معروف شیکاکو هستند.

نمایشنامه‌ی قرمز (2009) جان لوگان که درباره‌ی نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی مارک روتکو است در دسامبر سال 2009 در دونمار ورهاوس لندن و در سال 2010 در برادوی جایی که شش جایزه‌ی تونی را از آن خود کرد به نمایش درآمد.

از دیگر نمایشنامه‌های لوگان می‌توان به پیتر و آلیس (2013)، آخر سر می‌خورمت: گپی با سو منگرز (2013)، آخرین کشتی (2014) و مولن روژ (2014) اشاره کرد.

او در سال ۱۹۹۶ اولین اثر سینمایی خود با نام «ترنادو» را نوشت. لوگان در سال ۲۰۱۱ نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه و در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه گلدن گلوب در همین عنوان برای فیلم سویینی تاد شد. وی از نویسندگان فیلم‌هایی چون هوگو، اسکای‌فال، رنگو، هوانورد، آخرین سامورایی و گلادیاتور بوده است.

جان لوگان در سال 2011 نامزد دریافت جایزه آکادمی برای بهترین فیلمنامه برای فیلم هوگو شد. او همچنین در سال 2004 جوایز آکادمی، بفتا و انجمن نویسندگان آمریکا را برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلم هوانورد دریافت کرد. لوگان در سال 1999جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را برای فیلم آر کِی او 281 از آن خود کرد و نامزد دریافت جایزه‌ی اِمی پرایم تایم برای همین فیلم شد. در سال 2000 نامزد دریافت جوایز آکادمی و بفتا برای بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی برای فیلم گلادیاتور شد.

طبق آخرین اخبار سینما و تلویزیون، جان لوگان نویسنده فیلم‌هایی همچون گلادیاتور و اسکای فال، فیلمنامه‌ی فیلمی با محوریت لئوناردو داوینچی را با اقتباس از کتاب والتر آیزاکسون می‌نویسد. کمپانی پارامونت پس از به‌دست آوردن امتیازات ساخت فیلم، به‌تازگی قراردادی با لوگان به‌عنوان نویسنده امضا کرده و فیلم، ستاره نام آشنای دنیای سینما یعنی لئوناردو دی‌ کاپریو را هم در قامت بازیگر در اختیار دارد. درواقع این اولین باری نیست که لوگان و دی‌کاپریو با یکدیگر همکاری می‌کنند. اولین مشارکت آن‌ها در ساخت یک پروژه سینمایی، به هوانورد ساخته مارتین اسکورسیزی برمی‌گردد.

لوگان یکی از مشهورترین نویسنده‌های شاغل در هالیوود است که علاوه بر آثار مذکور، فیلمنامه آخرین نسخه سری بیگانه با نام بیگانه: پیمان را نوشته و کار ساخت سریال محبوب «پنی دردفول» را هم برعهده داشته است.

از دیگر فیلمنامه‌های او می‌توان به ترنادو (فیلم تلویزیونی) ۱۹۹۶، خفاش‌ها ۱۹۹۹، هر یکشنبه کذایی۱۹۹۹، ماشین زمان ۲۰۰۲، پیشتازان فضا: نمسیس ۲۰۰۳، آخرین سامورایی ۲۰۰۳، رنگو ۲۰۱۱،   کوریولانوس ۲۰۱۱، هبوط آسمانی ۲۰۱۲، داستان عامه‌پسند (مجموعه تلویزیونی) ۲۰۱۴، مردآزما ۲۰۱۵ و   نابغه ۲۰۱۶ اشاره کرد.

گفتنی است نمایشنامه‌ی قرمز با ترجمه‌ی آراز بارسقیان توسط انتشارات یکشنبه به چاپ رسیده است.




نظرات کاربران