در حال بارگذاری ...

مروری برفعالیت‌های هنری استاد منصور خلج

منصور خلج پژوهشگر، کارگردان و بازیگر، سال 1329 در تهران به دنیا آمد. به دلیل شغل پدرش در کودکی با خانواده به کرمانشاه رفتند و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کرمانشاه سپری کرد. در سال 1350 وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه هنر در رشته کارگردانی دریافت کرد. او در سال 1390موفق به دریافت درجه یک هنری شد.

خلج ضمن تحصیل در دانشگاه، شش سال به عنوان مربی تئاتر در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و شهرستان‌هایی همچون کرمانشاه و همدان مشغول به کار بود.

در مقام کارگردان، نمایشنامه‌هایی همچون «جاری مثل جویبار»، «ماهی سیاه کوچولو»، «هدهد»، «گفت‌وگوی مزاریان»، «خشایار تا کجا را»، «شازده کوچولو» و... را به صحنه برد.

او سال‌ها ضمن راه اندازی کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد و مدارک هنرهای نمایشی در تئاترشهر به تدریس و نگارش کتب و مقالات متعدد پرداخت و کتاب‌های «تاریخچه نمایش در باختران» را در سال 1364، مجموعه نمایشنامه (غول و آبادی، سه ماهی و دوستی) را در سال 1367 توسط انتشارات نمایش، نمایشنامه «منطق‌الطیر» را سال 1368 توسط انتشارات جهاد دانشگاهی، «صحنه‌پردازان» را در سال 1376 توسط انتشارات برگ، نمایشنامه «جست‌وجو» را در سال 1377 توسط انتشارات تربیت، نمایشنامه «نیرنگ» را توسط نشریه آفرینش کانون پرورش فکری کودکان، کتاب «درام‌نویسان جهان جلد 5» را در سال 1378 توسط انتشارات برگ، کتاب «نمایشنامه‌نویسان ایران (از آخوندزاده تا بیضایی)» را در سال 1380 توسط انتشارات اختران، کتاب «تئاتر و نشانه‌ها» را در سال 1383 توسط انتشارات سوره مهر، مجموعه نمایشنامه «جاری مثل جویبار»، «کجا کجا پرنده‌ها» و «نیرنگ» را در سال 1384 توسط نشر صنوبر و نمایشنامه «آهای دوستاتو بشناس» را در سال 1381 توسط آفرینش نشریه کانون پرورش فکری و... منتشر کرد. همچنین کتاب «تاریخ مختصر سینما» که بالغ بر 60 مقاله چاپ شده در فصلنامه هنر، مجله نمایش و روزنامه‌های شرق، همشهری و... است را نیز در دست چاپ دارد.




نظرات کاربران