در حال بارگذاری ...
  • مروری کوتاه بر فعالیت‌های دکتر یدالله آقاعباسی

    تولد: سال (1331 کرمان)

    تحصیلات: دیپلم ریاضی (دبیرستان شاهپور کرمان، 1350)، لیسانس مدیریت (کرمان، 1354)، لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی (کرمان، 1368)، فوق‌لیسانس اطلاع­رسانی و علوم کتابداری (دانشگاه تهران، 1373)، دفاع از پایان­نامه‌ی دکترای ادبیات نمایشی (وزارت علوم، دانشگاه شهید باهنر کرمان 1387)

    مرتبه‌ی علمی: استادیار بازنشسته

    عنوان پایان­نامه: کارشناسی ارشد: بانک دیالوگ در سازمان پژوهشی­های علمی و صنعتی

    عنوان پایان­نامه: دکترا: بوطیقا و فرهنگ پژوهشی نمایش­های ایرانی

    محل کار: دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، بخش کتابداری، مرکز چاپ و نشر دانشگاه و کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه دانشکده هنر بخش تیاتر

    کارگردانی

    ـ منم میرزا رضا نوشته یدالله آقاعباسی ۱۳۹۷ کرمان

    ـ آن اسب کهر را بنگر نوشته امریک پرس برگر ترجمه و تنظیم برای صحنه یدالله آقاعباسی۱۳۹۵ کرمان

    ـ دزد شرافتمند نوشته داریو فو ترجمه یدالله آقاعباسی۱۳۹۵ کرمان

    ـ شهروند افتخاری نوشته برایان فرایل ترجمه یدالله اقاعباسی ۱۳۹۴ کرمان

    ـ طلسم دره تاریک نوشته یدالله آقاعباسی ۱۳۹۳ کرمان

    ـ سنگ تیمارخوار و شهادت قلندر نوشته یدالله آقاعباسی ۱۳۹۳ کرمان

    ـ برگردان‌ها نوشته برایان فرایل ترجمه یدالله آقاعباسی و مینا متصدی 1392 کرمان

    ـ شب سیاوشان نوشته یدالله آقاعباسی 1391 کرمان

    ـ سیبی در دست، سودایی در سر، نوشته‌ی یدالله آقاعباسی، 1388 کرمان

    ـ رودرروی آفتاب نوشته‌ی یدالله آقاعباسی، 1386 کرمان

    ـ مرگ تصادفی یک آنارشیست.نوشته‌ی داریوفو، ترجمه یدالله آقاعباسی و علی­اصغر مقصودی 1383 کرمان.

    ـ دیوار بزرگ چین، نوشته‌ی ماکس فریش ترجمه‌ی یدالله آقاعباسی 1381، کرمان، شیراز، تهران

    ـ به گلی که فرشته­اش می­بایست، نوشته‌ی یدالله آقاعباسی 1379 کرمان

    ـ پیوند خونی، نوشته‌ی آتول فوگارد ترجمه یدالله آقاعباسی 1377، کرمان

    ـ راه باریک به شمال دور، نوشته‌ی ادوارد باند ترجمه‌ی یدالله آقاعباسی1376، کرمان

    ـ قصه کوتاه کن شهرزاد، یدالله آقاعباسی 1375، کرمان

    ـ فروبسته چشم، نوشته‌ی یدالله آقاعباسی 1373، کرمان، بوشهر

    ـ در پوست شیر، نوشته‌ی شون اوکیسی ترجمه‌ی اسماعیل خویی 1369، کرمان

    ـ دوغی عنابی، نوشته‌ی یدالله آقاعباسی، 1368کرمان

    ـ آن شب که تورو زندانی بود، نوشته‌ی رابرت ای لی و جروم لارنس ترجمه بهزاد قادری و یدالله آقاعباسی 1367، کرمان

    ـ مونتسرا، نوشته‌ی امانوئل روبلس، ترجمه‌ی ابراهیم صدقیانی 1366، کرمان، تالار هنر تهران

    ـ سیزوئه بانسی مرده است، نوشته‌ی اتول فوگارد، ترجمه‌ی محمود کیانوش 1365، تهران، تالار مولوی

    ـ چهار صندوق، نوشته‌ی بهرام بیضایی 1358، کرمان

    ـ خانه بارانی، نوشته‌ی فرامرز طالبی 1354، کرمان، سیرجان، رفسنجان

    ـ شب، نوشته‌ی امین فقیری1354، کرمان

    ـ شب مهتاب، نوشته‌ی یدالله آقاعباسی1354، کرمان

    ـ هر کسی کار خودش، نوشته‌ی بهرام بیضایی 1354، کرمان

    ـ پیرپاتلن وکیل، کیوم ژوسولم، 1354، کرمان

    ـ مسافر (ریل)، نوشته‌ی محمود دولت­آبادی 1353، کرمان، سنندج، رضاییه، شاه­آباد غرب، کرمانشاه، سقز

    ـ رهگذرهای درون شب، نوشته‌ی نادر ابراهیمی1352، کرمان

    بازیگری:

    ـ نقش پیرمرد در نمایشنامه‌ی رهگذرهای درون شب، نوشته‌ی نادر ابراهیمی، کار یدالله آقاعباسی، 1352

    ـ نقش قهوه­چی در نمایشنامه‌ی پاتوغ نوشته‌ی اسماعیل خلج، کار گروهی، 1352

    ـ نقش جوان و روباه در نمایشنامه‌ی محو در پرتو نور نوشته و کار لقمان نظیری، 1353

    ـ نقش مرحب در نمایشنامه‌ی مسافر(ریل) نوشته‌ی محمود دولت­آبادی، کار یدالله آقاعباسی و مجدداً ابراهیم مطیعی، 1353

    ـ نقش وسطی در نمایشنامه‌ی بر روی اقیانوس (زورق سرگردان) نوشته‌ی مروژک کار ابراهیم مطیعی، 1353

    ـ نقش عزیز در نمایشنامه‌ی سیاه نوشته‌ی علی نصیریان کار رضا خضرایی، 1353

    ـ نقش قصه­گو در نمایشنامه‌ی هر کسی کار خودش، نوشته و کار یدالله آقاعباسی، 1353

    ـ نقش پاتلن در نمایشنامه‌ی پیرپاتلن وکیل، نوشته‌ی کیوم ژوسولم. کار یدالله آقاعباسی، 1354

    ـ نقش شکراله در نمایشنامه‌ی شب نوشته‌ی امین فقیری، کار یدالله آقاعباسی، 1354

    ـ نقش مرگ در نمایشنامه‌ی سیزیف و مرگ نوشته‌ی روبرمرل ترجمه احمد شاملو کار دکتر حسینی، 1354

    ـ نقش حیدر در نمایشنامه‌ی خانه بارانی نوشته‌ی فرامرز طالبی، کار یدالله آقاعباسی، 1354

    ـ نقش مترسک در نمایشنامه‌ی چهار صندوق نوشته‌ی بهرام بیضایی، کار یدالله آقاعباسی، 1358

    ـ نقش بونتو در نمایشنامه‌ی سیزوئه بانسی مرده است نوشته‌ی آثول فوگارد، کار یدالله آقاعباسی، 1365

    ـ نقش ایزکیردو در نمایشنامه‌ی مونتسرا نوشته‌ی امانوئل دوبلس کار یدالله آقاعباسی، 1366

    ـ نقش امرسون در نمایشنامه‌ی آن شب که تورو زندانی بود، ترجمه (مشترک با قادری) و کار یدالله آقاعباسی، 1367

    ـ نقش مرد در نمایشنامه‌ی دوغی، عنابی نوشته و کار یدالله آقاعباسی، 1368

    ـ نقش گریکسون در نمایشنامه‌ی در پوست شیر، نوشته‌ی شون اوکیسی، کار یدالله آقاعباسی، 1369

    ـ نقش سردار در نمایشنامه‌ی فرو بسته چشم، نوشته و کار یدالله آقاعباسی، 1373

    ـ نقش خیال شهریار در نمایشنامه‌ی قصه کوتاه کن شهرزاد، نوشته و کار یدالله آقاعباسی، 1375

    ـ نقش باشو در نمایشنامه‌ی راه باریک به شمال دور، ترجمه و کار یدالله آقاعباسی، 1379

    ـ نقش رهگذر در نمایشنامه‌ی به گلی که فرشته­اش می­بایست نوشته و کار یدالله آقاعباسی، 1379

    ـ نقش روانی در نمایشنامه‌ی مرگ تصادفی یک آنارشیست نوشته‌ی داریوفو، ترجمه و کار یدالله آقاعباسی، 1383

    ـ نقش هفتواد در نمایشنامه‌ی سیبی در دست سودایی در سر نوشته‌ی یدالله آقاعباسی، 1389

    ـ نقش پیشکار در نمایشنامه شب سیاوشان نوشته یدالله اقاعباسی1391

    ـ نقش سیاه در نمایشنامه طلسم دره تاریک۱۳۹۳

    ـ نقش مانویل آرتی گز در نمایشنامه آن اسب کهر را بنگر۱۳۹۵

    ـ نقش دیگری در نمایشنامه منم میرزا رضا۱۳۹۷

     

    ادامه‌ی این مطلب را می‌توانید در شماره‌ی 236 مجله‌ی نمایش بخوانید.




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگو با دکتر یدالله آقاعباسی

ققنوسی که خودش را به آتش می‌کشد!
    گفت‌وگو با دکتر یدالله آقاعباسی

    ققنوسی که خودش را به آتش می‌کشد!

    «دکتر یدالله آقاعباسی» هنرمند توانا و خوش‌اخلاقی است که همه جامعه تئاتر او را می‌شناسند و برایش احترام قائلند. او نویسنده، کارگردان، بازیگر، مترجم و پژوهشگر اهل کرمان است. از کودکی به واسطه برادرش با این حوزه آشنا شد و از آن زمان تاکنون لحظه‌ای از تئاتر جدا نشده است و بیش از ...

    |

    گفت‌و‌گو با دکتر مسعود دلخواه

همه چیز سیاسی شده است
    گفت‌و‌گو با دکتر مسعود دلخواه

    همه چیز سیاسی شده است

    بدون شک میان تعهد در هنر به شکل عام، که در هنرها به‌ویژه در تئاتر مورد بحث است، با تعهد هنرمندانه، اختلافی عمیق وجود دارد که در ظاهری آراسته و کاملاً ژورنالیستی میان تعریف هنری و خلق هنری تعارضی عمیق دارد. مثال‌هایی هم که در این باره وجود دارد، تقریباً برای همه آشکار است. کلمه ...

    |

    گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور

زبان موزون و شاعرانه
    گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور

    زبان موزون و شاعرانه

    گروه تئاترعروسکی آران، با سرپرستی و کارگردانیِ بهروز غریب‌پور تاکنون اپراهای عروسکیِ زیادی را به صحنه برده است که در این میان اپراهای «رستم و سهراب»، «اپرای حافظ»، «اپرای سعدی»، «اپرای خیام» و «اپرای لیلی و مجنون» برگرفته از ادبیات داستانی، عرفانی، عاشقانه و حماسیِ منظومِ ...

    |

    نظرات کاربران