در حال بارگذاری ...
  • شماره 207 مجله نمایش

    تاریخ، آن قصه را بداند...

    گفت‌وگو با حسن محمدباقر، قائم مقام بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و نمایش‌های ایرانی مرجان سمندری

    نیمه دهه 80 بود که خبر تعطیلی ساختمان هنرهای ایرانی در خیابان بهشت توسط شهرداری تهران و تبدیل آن به ساختمان استقرار اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران به گوش رسید. با وجود هزاران نامه‌ای که اهالی هنر برای آقای قالیباف شهردار تهران نوشته بودند این ساختمان تعطیل گردید و باعث سرگردانی گروه‌های تئاتری شد که قرار بود در دومین همایش عاشوراییان شرکت کنند. امسال اتفاقی دیگر از سوی شهرداری تهران اهالی هنر تئاتر خصوصا تعزیه را که بعد از سال‌ها دارای یک مکان و ماوا شده بودند شوکه کرد.

    خبر از این قرار بود: «مأموران شهرداری منطقه 17 تهران 27 مرداد وارد ساختمان بنیاد علمی ـ فرهنگی تعزیه و هنرهای آیینی که یکی از مهم‌ترین محافل فرهنگی اهل‌بیت(ع) در تهران است شدند. شهرداری منطقه در پی این اقدام خود می‌گوید: مالک ساختمان شهرداری است و فقط بخشی از آن برای مدتی به این نهاد برای انجام کار فرهنگی داده شده بود که مدت‌هاست تعطیل است!

    اما مدیر عامل بنیاد مدعی ورود غیر قانونی شهرداری است و می‌گوید: در زمان معاونت آقای ایازی در شهرداری تهران، با عقد تفاهم‌نامه‌ای، ساختمانی در خیابان «بهاران» در اختیار بنیاد علمی و فرهنگی تعزیه قرارگرفت که به صورت هیئت امنایی اداره می‌گردید و محفلی برای فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کار برای سیدالشهدا(ع) بود. شخص آقای ایازی از همان زمان ریاست هیئت امنا را برعهده داشته‌اند و آقای مختاباد از اعضای شورای شهر تهران نیز عضو هیئت امنای این بنیاد هستند».

    از آنجا که بعد از گذشت سه ماه از این ماجرا هنوز این مسئله حل نشده است، مجله نمایش به سراغ مدیرعامل مستعفی بنیاد علمی ـ فرهنگی تعزیه و هنرهای آیینی رفت....

    آقای محمد باقر از تاسیس بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و نمایش‌های ایرانی بگویید. این بنیاد از چه سالی و چگونه شروع به کار کرد؟

    بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و نمایش‌های ایرانی سال 89 به عنوان یک سازمان مردم نهاد و مرکز تخصصی تعزیه تاسیس گردید و به صورت فراملی ثبت شد و تا کنون فعالیت‌های خوب و ارزنده‌ای در حوزه‌های استانی و کشوری انجام داده است. ...

    .

    .

    .

    .

    .

    خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.




    مطالب مرتبط

    میشا تویچین سمیه یعقوبی

میزانسن: پهنه ذهنی بکت
    میشا تویچین/ سمیه یعقوبی

    میزانسن: پهنه ذهنی بکت

    بکت درباره‌ی برداشت کوچکی از فیلم ساخته شده «چی کجا» که خودش نیز آن را پذیرفته؛ به استنلی گانتراسکی گفته است: نمایشنامه چی کجا اگرچه به‌عنوان کاری برای تئاتر نوشته شده است اما بیشتر به نوشته‌ای برای ...

    |

    نظرات کاربران