در حال بارگذاری ...
مجله شماره 207 نمایش

نمایشنامه‌‌نویس نوآور یونانی

گفت‌وگو با آندرئاس فلوراکیس رضا شیرمرز

آندرئاس فلوراکیس، یکی از نوآورترین صداهای تئاتر یونان و نسل جوان نمایشنامه‌‌نویسان یونان است که در سال 1969 در آتن به دنیا آمده است. به موازات همکاری او با سازمان‌‌های فرهنگی و هنری یونان، در سال 2001 به همکاری به تئاتر رُیال کُرت و سپس به عنوان پرفسور مهمان نمایشنامه‌‌نویسی در دانشگاه کانزاس دعوت به همکاری شد و جوایزی مانند جایزه‌ی نمایشنامه‌‌نویس مهمان در تئاتر رُیال کُرت و جایزه‌ی هنری فولبرایت از آمریکا را در پرونده‌ی حرفه‌‌ای خود دارد. کارشناس کارگردانی سینما از یونان و کارشناس ارشد نگارش خلاق برای صحنه و رسانه‌‌ها از مدرسه‌ی سلطنتی بیان و درام از انگلستان است. اولین اجرا از نمایشنامه‌‌اش با نام ایمان در تئاتر جنوب یونان در سال 2001 اتفاق افتاد. در سال 2003 در مسابقه‌ی نمایشنامه‌‌نویسی تک‌‌پرده‌‌ای در تئاتر اپی‌‌کولونو خوش درخشید، در سال 2006 نمایشنامه‌‌اش با عنوان بزها در پروژه‌ی جانوس، به عنوان نوترین نمایشنامه در سرتاسر اروپا انتخاب شد. در سال 2008 جایزه‌ی جشنواره‌ی نمایشنامه‌‌های تک‌‌پرده‌‌ای رُدِس را به خود اختصاص داد. همچنین در سال 2008 جوایز مونودرامای یونسکو و نمایشنامه‌‌نویسی یورودرام را گرفت... آندرئاس فلوراکیس، نمایشنامه‌های بسیاری نوشته است که جملگی در اروپا و آمریکا به اجرا درآمده‌‌اند. او به عنوان نمایشنامه‌‌نویس با تئاترهایی مانند رُیال کُرت در لندن، تئاتر هنر کارُلُس کون در آتن، مرکز هنرهای دراماتیک در مادرید، تئاتر لینکلن در آمریکا، تئاتر گیت در لندن، تماشاخانه‌ی یورکشایرِ غربی در لیدزِ انگلستان، تئاتر استگی در آتن، تئاتر تریستان بیتس در لندن، تئاتر اپی‌‌کولونو در آتن، تئاتر ملی تیرانا در آلبانی، تئاتر بیپ در آتن، تئاتر 104 در آتن و... همکاری داشته است. نمایشنامه‌‌های او در جشنواره‌‌های مهم در سرتاسر اروپا و آمریکا به اجرا درآمده‌‌اند و به زبان‌‌های مختلف ترجمه و منتشر شده‌‌اند.

در چه دوره‌‌ای از زندگی‌‌ات با پدیده‌‌ای به نام تئاتر روبه‌رو شدی؟ و از چه زمانی تئاتر به مهم‌‌ترین بخش زندگی‌ات تبدیل شد؟

در اوایل دهه‌ی نود به شکل فیزیکی تئاتر را تجربه کردم، یعنی از طریق بازیگری. سپس تغییر مسیر دادم و در زمینه‌ی سینما تحصیل آکادمیک کردم. در سال 1998 اولین نمایشنامه‌‌ام با نام درازشاخ‌‌ها را نوشتم. پس از بازنویسی‌‌های بسیار، در اوایل قرن بیست و یکم تمامش کردم. درازشاخ‌‌ها اولین گام در سیر و سیاحت نمایشنامه‌‌نویسی من است و پنجره‌های تازه در زندگی هنری من گشوده است. ...

.

.

.

.

 

خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.




نظرات کاربران