در حال بارگذاری ...
مجله نمایش شماره 208

حرکت پیشرو/ نقد تئاتری آنلاین: (مجله اینترنتی آلمانی نقد شب)

استر اسلوگت // سمیه یعقوبی

مجله اینترنتی نقد شب در پی آن است که به تغییرات ریشه‌ای در حوزه تئاتر بپردازد. همانطور که می‌دانیم تئاتر رویکرد جدیدی به واسطه اجرا نیست بلکه مخاطبان را به رویارویی با بازیگران و فراتر از آن به بازنمایی اثر هنری قابل‌تامل فرامی‌خواند. این به معنی آن است که نقد آن هم به شیوه سنتی، دیگر برای مخاطبان تئاتر قابل تحمل نیست و نقد به عنوان چیزی که در گذشته با آن مواجه بودیم، دیگر قادر نیست قضاوتی درست بر اثر هنری داشته باشد بلکه رویکرد جدید نقد بر پایه بازکردن راهی برای گفتمان و تقابل چند جانبه است.

بنابراین مجله اینترنتی نقد شب در بهار سال 2007 توسط چهار منتقد و یک هنرمند تجسمی پایه‌گذاری شد. این پایگاه اینترنتی درحال حاضر با یک تیم نویسنده 10 نفره و 50 نویسنده مستقل آزاد در سراسر کشورهای آلمانی زبان مشغول به فعالیت است و شمار خوانندگان آن در هرماه به 200.000 نفر رسیده است.

امروزه هنرهای نمایشی نقش واسطه و بینارسانه‌ای در چند وجه مختلف را به عهده دارد به این صورت که به انتقال بین فضاهای عمومی و خصوصی، مرز بین داستان و حقیقت و دنیای مجازی و فیزیکی می‌پردازد و تعاریفی را بازگو می‌کند تا خود را به صورت مستقل به عنوان یک مجموعه غیرقابل تاثیر از موقعیت‌ها، تصاویر و بیگانه‌سازی شرایط محیط توسط اجرا عرضه کند. در میان این شرایط از هم گسیخته‌ی جامعه هنری، هنرهای نمایشی به‌طور فزاینده‌ای به سوی شکل‌گیری اثر و تقابل هنرمندان در تئاتر پیش می‌رود که چگونه با تکیه بر شناخت یا حواس درونی خود به صورت فردی آن را درک می‌کنند و پیشنهادی که به آنها می‌شود این است که با بهره‌گیری از ابزارها، به توصیف آن بپردازند و توسط برش غیرساختارگرایانه و بالقوه‌ی یک رسانه مهروموم شده، با مخاطبان روبه‌رو گردند و بیشتر و بیشتر، خودش و وقایع اجتماعی را به نمایش بگذارند.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا همچنان نقد بایستی به تغییرات اصولی برای سانسور بپردازد، آن هم هنگامی که چیزی تغییر نکرده است! این سوالی بود که فکر اولیه ما در تاسیس مجله اینترنتی نقد شب بود که 5 سال پیش با آن مواجه شدیم. ما قصد داشتیم نقدی ارائه دهیم که در تقابل با نقد قدیمی باشد.

اول از همه بهتر است به طور مختصر به تولیدات مجله اینترنتی نقدشب بپردازم:

مجله اینترنتی نقد شب توسط 10 سردبیر اداره می‌شود و بین 50 تا 60 نویسنده در سوئیس، آلمان و اتریش برای این مجله دست به قلم می‌برند و به نقد حرفه‌ای در زمینه تئاتر، در سرتاسر کشورهای آلمانی زبان و نیز فراتر از آن می‌پردازند. تمام نویسندگان این مجله از نقادان حرفه‌ای حوزه تئاتر هستند. این مجله دفترکاری ثابتی ندارد و هیچکدام از افراد گروه حقوق ماهیانه ثابتی ندارند و برای جلسه‌های هیئت‌تحریریه و سردبیران، به صورت دوره‌ای از آپارتمان‌های شخصی اعضاء استفاده می‌شود. اساس کار مجله اینترنتی نقد شب بر پایه آرمان‌گرایی موسسان آن بنانهاده شده است و هیچ یک از اعضای این مجله برای درآمدزایی در آن به فعالیت نمی‌پردازند و درآمدهای به‌دست آمده از آگهی‌های تبلیغاتی برروی سایت، صرف هزینه‌های بسط و گسترش و ارتقاء این مجله اینترنتی می‌گردد.

.

.

.

.

 

خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند. 




نظرات کاربران