در حال بارگذاری ...
  • شماره 209 مجله نمایش

    ارتباط و تعامل قابل توجهی نیست

    گفت‌وگو با روح ا... مالمیرکارشناس مسئول فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش ،، نگین کهن

    این روزها هنرمندان، مسئولان و مردم به اتفاق معتقد هستند که خلاقیت می‌تواند یکی از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش در دنیای حاضر باشد. زیرا رشد و توسعه جامعه، شرایط محیط کسب و کار و زندگی را به قدری پیچیده و نامطمئن کرده است که دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی و قدیمی مسائل و مشکلات فردی و گروهی را حل کرد و دانش‌آموزان را پرورش داد و باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشیم. از همین رو اگر یادگیری مشارکتی را یکی از روش‌های خوب آموزشی بدانیم، هنر نمایش یکی از این راه‌های جذاب و هدفمندی است که می‌تواند دانش‌آموزان را با این سبک یادگیری، خلاق و کارآمد نماید. از همین رو می‌توان هنر نمایش را در مباحث درسی به ویژه در ارائه تکلیف، از سوی دانش‌آموزان، گنجاند. اما تاکنون چقدر این اتفاق افتاده است و هنرهای نمایشی چه جایگاهی در مدارس و به ویژه آموزش و پرورش پیدا کرده است؟

    برای شروع، از فعالیت‌هایی که در زمینه نمایش در آموزش و پرورش انجام می‌دهید کمی برای ما صحبت کنید؟

    هر ساله فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بیشتر مدارس سراسر کشور انجام می‌شود. این فعالیت‌ها رشته‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نمایش دانش‌آموزی است. امسال یعنی سال تحصیلی 96-95 سی و پنجمین سال است که دانش‌آموزان در همه دوره‌های تحصیلی در گروه‌های نمایشی مدارس خود ثبت‌نام کرده و در آن شرکت می‌کنند. اگرچه ما به نمایش دانش‌آموزی به عنوان یک فعالیت هنری در مدارس نگاه می‌کنیم اما برای ایجاد شور و شوق بیشتر در دانش‌آموزان، این گروه‌های نمایشی اگر تمایل داشته باشند می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند و به مراحل بالاتر صعود کنند. دستورالعمل این فعالیت‌ها و مسابقات در آغاز سال تحصیلی به استان‌ها و مناطق آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود و در زمان‌های مقرر مسابقات دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

    سطح این مسابقات تا کجاست؟ آیا برای همه دوره‌های تحصیلی یکسان است؟

    خیر برای همه‌ی دوره‌ها یکسان نیست. دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم ابتدایی تا سطح منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند. دانش‌آموزان دوره اول متوسطه تا سطح استان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تا مرحله کشوری با یکدیگر رقابت می‌کنند. مرحل کشوری به این شکل است که هر استان در گروه‌های دختر و پسر رتبه برتر خود را به دبیرخانه کشوری که در وزارت آموزش و پرورش مستقر است معرفی می‌کند و از بین این گروه‌ها تعدادی از آن‌ها برای حضور در مرحله کشوری انتخاب می‌شوند. این گروه‌ها بعد از حضور در مرحله کشوری باز هم با یکدیگر رقابت می‌کنند و رتبه‌های اول تا سوم در دو بخش گروهی و انفرادی در همه‌ی گرایش‌ها معرفی می‌شوند.

    منظور از همه‌ی گرایش‌ها چیست؟

    شاید می‌بایست به جای گرایش، واژه‌ی دیگری به کار ببرم. فعالیت هنرهای نمایشی در مدارس شامل نمایش صحنه ای، عروسکی، نمایشنامه خوانی و نقالی است که دانش‌آموزان در هر کدام از این رشته‌ها که بخواهند ثبت نام کرده و فعالیت می‌کنند. هر استان در هر یک از این گرایش‌ها گروه برتر را به دبیرخانه‌ی کشوری معرفی می‌کند و بعد از آن همه آثار توسط گروه‌های هیأت انتخاب ارزیابی می‌گردند و گروه‌های برتر به مرحله‌ی کشوری دعوت می‌شوند. تابستان گذشته نیز سی و چهارمین دوره مسابقات کشوری تئاتر دانش‌آموزی در نیشابور برگزار شد.

    .

    .

    .

    .

    .

    خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.




    مطالب مرتبط

    نظرات کاربران