در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
نکوداشت دکتر فرشاد فرشته حکمت در شماره 220 مجله نمایش

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت
نکوداشت دکتر فرشاد فرشته حکمت در شماره ۲۲۰ مجله نمایش

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران.۱۳۶۹ ...

مجموعه عکس‌ها,نکوداشت |

نقد نمایش «عروسی» کارگردان: وحید اخوان

کمدی‌ای که به درستی خلق نمی‌شود
نقد نمایش «عروسی» کارگردان: وحید اخوان

کمدی‌ای که به درستی خلق نمی‌شود

سید جواد روشن_نمایش «عروسی» کاری از گروه تئاتر «کلاسیک» به کارگردانی «وحید اخوان» چندی پیش در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت. طبق برنامه‌ی ارائه شده توسط گروه، قرار بود تا ۳۰ دی ماه به ترتیب در سالن خانه موزه استاد انتظامی و تماشاخانه شانو به اجرای خود ادامه دهد. ...

نقد تئاتر |

نقد نمایش «آبجی»نویسنده: فرهاد امینی براساس داستان «آبجی خانم» نوشته صادق هدایت کارگردان: مهدی شاه پیری

سیمای زشت زنی در میان جمع!
نقد نمایش «آبجی»نویسنده: فرهاد امینی براساس داستان «آبجی خانم» نوشته صادق هدایت کارگردان: مهدی شاه پیری

سیمای زشت زنی در میان جمع!

شهرام خرازی‌ها _قابلیت‌های نمایشی و تصویری غیرقابل انکار آثار صادق هدایت، نویسنده معروف ایرانی و صاحب شهرت جهانی، هیچ گاه در ایران جدی گرفته نشده است. اگر چه در کارنامه او فقط تعداد اندکی نمایشنامه («مازیار»، «پروین دختر ساسان» و «افسانه آفرینش») دیده می‌شود اما برخی از ...

نقد تئاتر |

نقد ساختارگرا بر نمایش دو دلقک و نصفی،طراح، نویسنده و کارگردان: جلال تهرانی

درک شهودی هستی یا شکلی از بودن
نقد ساختارگرا بر نمایش دو دلقک و نصفی،طراح، نویسنده و کارگردان: جلال تهرانی

درک شهودی هستی یا شکلی از بودن

رضا آشفته _دو دلقک و نصفی نمایشی است که در ساختار سمت و سوی فرم‌گرایانه می‌گیرد اما در لفافه به دنبال ارائه اندیشه‌ای است که غیر مستقیم ما را دچار دگرگونی خواهد کرد و این شیوه برخورد همانا تلقینی و شهودی است و به عبارت بهتر همه چیز غیرمستقیم ارائه می‌شود، بنابراین نمودعینی ...

نقد تئاتر |

نقد نمایش «یک زندگی بهتر» در شماره ی 220 مجله نمایش،نویسنده: مسعود‌هاشمی‌نژاد دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

مرگ تدریجی یک زندگی
نقد نمایش «یک زندگی بهتر» در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش،نویسنده: مسعود‌هاشمی‌نژاد دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

مرگ تدریجی یک زندگی

عبدالرضا فریدزاده نمایش «یک زندگی بهتر» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پنج جایزه کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی صحنه، طراحی نور و طراحی موسیقی را از آن خود کرده است، که با دیدن اجرا، در نگرشی کلّی، دو مورد از پنج تا یعنی طراحی صحنه و کارگردانی، ذهن را متقاعد ...

نقد تئاتر |

در شماره ی 220 مجله نمایش بخوانید...

گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها)
در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش بخوانید...

گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها)

ژنه در بیان اجرایی کلفت‌ها به نکات پر اهمیتی اشاره می‌کند که لازم است درابتدای این بخش در پیوند با مباحث پیش رو مد نظر قرار گیرد. او اشاره دارد که اساساً وحدت روایت از یکنواختی بازی زاده نمی‌شود، بلکه نتیجه‌ی هماهنگی میان گوناگونی بسیارِ قطعه‌ها و گوناگونی بسیار ...

مقالات آزاد,مجموعه عکس‌ها |

در شماره ی 220 ویژه ی دی ماه بخوانید...

ریچارد شکنر و بازیگر مناظره‌ای
در شماره ی ۲۲۰ ویژه ی دی ماه بخوانید...

ریچارد شکنر و بازیگر مناظره‌ای

نوشته استیون جیمز پیترز /دانشگاه تکزاس انتخاب و ترجمه : معین محب‌علیان ریچاردشکنر آرمان سراسری در بازیگری و کارگردانی را با اتکا بر دو عنصر ادراک و مراحل معرفی رشد شخصی ارائه کرده است. او گروه پرفرمنس را در ۱۹۶۷ با فرض بر این نکته تشکیل داد که هنر تئاتر و زندگی روزمره، استمرار ...

مقالات آزاد,مجموعه عکس‌ها |

در شماره 220 مجله نمایش بخوانید...

اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند
در شماره ۲۲۰ مجله نمایش بخوانید...

اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند

ورونیکا هوروِل فاطمه صمدزاده آرتور میلر ساعت آمریکایی که در سال ۱۹۸۰ اجرا شد را یک واریته خواند اما در واقع او در این نمایش دیدگاهش از فروپاشی و رکود اقتصادی سال ۱۹۲۹ را به تصویر می‌کشد؛ این واقعه بیشتر از آنکه یک فروپاشی اقتصادی باشد، یک فروپاشی عاطفیِ ملی بود. «چنان‌که تمام ...

مقالات آزاد,مجموعه عکس‌ها |

گفت‌وگو با شهرام کرمی در شماره ی 220 مجله نمایش

چه کسی نمایشنامه‌نویس است؟
گفت‌وگو با شهرام کرمی در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش

چه کسی نمایشنامه‌نویس است؟

در تمام دنیا نمادهای فرهنگی باعث معرفی و گسترش فرهنگ و هنر کشورها به سایر نقاط جهان می‌شوند. یکی از این نمادهای فرهنگی ادبیات و شاخه ادبیات نمایشی هر سرزمینی است، همچنان‌که نام «شکسپیر» تداعی‌کننده نام انگلستان است و «آنتوان چخوف» نام روسیه را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. ...

نگاه ویژه,گفت‌وگو,مجموعه عکس‌ها |

سخن سردبیر

نمایشنامه دشوار است!
سخن سردبیر

نمایشنامه دشوار است!

نصرالله قادری-نمایشنامه چیست؟ آیا به ساد‌گی می‌توان آن را تعریف کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، نمایشنامه را به اعتبار ارزش و کارکردش باید بررسی کرد تا به ماهیت این پدیده اشراف پیدا کنیم. تحقیق فلسفی در ماهیت نمایشنامه پاسخ به این دو پرسش است: ۱ـ صفات ممیزه نمایشنامه چیست؟ ۲ـ ...

مجموعه عکس‌ها,سخن سردبیر |

شماره ی 220 مجله نمایش با نگاه ویژه نمایشنامه نویسی منتشر شد.

شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش با نگاه ویژه نمایشنامه نویسی منتشر شد.

نگاه ویژه ی شماره ۲۲۰ مجله نمایش، به نمایشنامه نویسی اختصاص یافته است. -نمایشنامه دشوار است! -چه کسی نمایش نامه نویس است؟ -از آفتاب سوختگی حذر میکنم -مرگ تدریجی یک زندگی -کودکی های گم شده ...

روی جلد |

گفت‌وگو با حامد زحمتکش مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه تماشاگان در شماره 219 ماهنامه نمایش

باید بر روی بچه‌های دهه 80 و 90 سرمایه‌گذاری کنیم
گفت‌وگو با حامد زحمتکش مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه تماشاگان در شماره ۲۱۹ ماهنامه نمایش

باید بر روی بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ سرمایه‌گذاری کنیم

تماشاگان کودک و نوجوان موسسه خصوصی است که در زمینه فرهنگ‌سازی، آموزش و تولید نمایش کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. این موسسه اولین موسسه‌ای است که توانسته است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کند و ثبت روز ۷ فروردین به عنوان «روز جهانی تئاتر» در تقویم رسمی کشور ...

گفت‌وگو,مجموعه عکس‌ها |

نگاه ویژه ی 216 تئاتر فیزیکال

نگاه ویژه ی ۲۱۶ تئاتر فیزیکال

گروتفسکی در «به سوی تئاتر بی‌چیز» (۱۹۶۸) مرز میان تئوری و عمل را می‌شکافد به‌گونه‌ای که نظریاتش را از طریق نگاتیوا (بازخوردهای منفی) گرداوری می‌کند و همزمان حین خلق تئاتر، فهرستی از کارهایی که انجام می‌دهد و مشخصاً کارهایی که انجام نمی‌دهد را جمع‌آوری می‌کند. در هر حال ...

نگاه ویژه,مجموعه عکس‌ها |

نکوداشت استاد ایرج محمدی

هنر چاشنی زندگیست و عروسک قلب او
نکوداشت استاد ایرج محمدی

هنر چاشنی زندگیست و عروسک قلب او

بی‌شک انسان از دیرباز تا همیشه برای بقاء و خوشبختی خود و هم‌نوع خود نیازمند موضوعی اساسی و انکارناپذیر بوده و خواهد بود؛ «آسایش و آرامش»؛ آسایش جسم و آرامش روح. این دو پایه خوشبختی انسان‌هاست. تردیدی نیست که با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و اختراعات و ابداعات و اکتشافات ...

مجموعه عکس‌ها,نکوداشت |

گفت‌وگو با فرهاد مهندس‌پور، دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

ملاقات تازه‌ای با تئاتر
گفت‌وگو با فرهاد مهندس‌پور، دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

ملاقات تازه‌ای با تئاتر

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار می‌شود. این جشنواره اغلب رقابتی و دارای بخش‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی و بخش نمایش خیابانی بوده است و امسال ...

گفت‌وگو,مجموعه عکس‌ها |

تئاتر الجزایر

تئاتر الجزایر

استراتژی استعمار فرانسه در قرن نوزدهم میلادی بر این پایه بود که الجزایر را از کشورهای دیگر عرب زبان جدا نگه دارد و میان آنها شکاف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند تا الجزایر از آنچه در این کشورها می‌گذشت ...

نگاه ویژه,مقاله,مجموعه عکس‌ها |

شماره 216 مجله نمایش منتشر شد

شماره ۲۱۶ مجله نمایش منتشر شد

شماره ی ۲۱۶ مجله نمایش ویژه ی شهریور ماه منتشر شد. نگاه ویژه ی این شماره به «تئاتر فیزیکال» می پردازد، مقاله های «تئاتر فیزیکال و شاعرانگی فضایی ژک لکوک» ، «متن و ویژگی های ...

روی جلد |

گفت‌وگو با بانو اعظم بروجردی

هنوز به مخاطبانم دسترسی ندارم
گفت‌وگو با بانو اعظم بروجردی

هنوز به مخاطبانم دسترسی ندارم

اعظم بروجردی در سال ۱۳۴۶ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس در رشته ادبیات نمایشی است. در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۷۲ مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه تربیت مدرس دانشکده هنر دریافت کرد. این هنرمند نویسنده بیش از ۴۰ نمایشنامه در ...

گفت‌وگو,نکوداشت |

در شماره ی 215 بخوانید:

تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونی‌ها (بخش دوم)
در شماره ی ۲۱۵ بخوانید:

تئاتر مجارستان: ماندگار از پس دگرگونی‌ها (بخش دوم)

هم اکنون، ساختار تئاتر مجارستان سی و پنج تئاتر دارد که کمپانی‌های دائمی خود را دارند. این تئاترها سالانه در مجموع، سیصد اجرای دست اول و هزار و دویست اجرا دارند که تامین مالی آنها توسط دولت یا موسسه‌های دولتی دیگر صورت می‌گیرد. به همراه تئاترهای خارجی، سرجمع چهل و شش موسسه‌ی ...

بین الملل |

تئاتر عروسگی مجارستان

تئاترعروسکی بِیلا کِویر
تئاتر عروسگی مجارستان

تئاترعروسکی بِیلا کِویر

در سپتامبر سال ۱۹۴۵ دانش آموزان دبیرستان آندرَش در شهر سِگِد با حمایت معلم‌ها و خانواده‌هایشان تصمیم گرفتند که یک تئاترعروسکی بسازند. با حمایت هیات فرهنگی مستقل در سال ۱۹۴۶ بنیاد این تئاتر در خانه‌ی کاتولیک در میدان دوگنیک شکل گرفت. صحنه‌ی تئاترعروسکی هم در اتاق هنر مدرسه ...

بین الملل |

۱ ۲  ۳  ۴ »
۲۴ از ۱۵۲ نتیجه
۱ از ۷ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰