از رنجی که میبردم آراز بارسقیان اگر یکی از من بپرسد چرا سالها به خودت رنجِ ترجمه بهترین آثار معاصر ...
یادکرد زنده یاد استاد حمید سمندریان من این لحظه مرگ را نمیخواهم در خودم ببینم!نصرالله قادری مقدمه بهار بود و آسمان گریه میکرد که به دیدارش رفتیم. من، خانم مرجان سمندری و خانم ...
نقد نمایش فیزیکال «استتار» کشته شدن یا مردن برای کدامین تفکر؟! طراح و کارگردان: زابت داننبرگ سولماز غلامی
نکوداشت هنرمند گرامی جناب آقای محمدرضا امیرخانی انتظار میان دو خط موازی! نصرالله قادری قطار در ظلمت شب و روشن روز بر دو خط موازی پیش میرود. هرازگاهی در ...
بهانههایی برای یک دراماتورژی نوظهوربازفهمِ الگوهای مولف بودن در اجراهای متن محور فیلیپو رومانِلو ترجمه: پگاه صمدزاده
گفتوگو با استاد محمدرضا امیرخانی زندگی جاریست محمدرضا امیرخانی، زاده سال ۱۳۴۲، بازیگر و نمایشنامهنویس تئاتر، سینما و تلویزیون، اهل یزد است. او پس از تحصیلات مقدماتی در یزد، دوره کارشناسی مدیریت دولتی را در ...
مروری کوتاه بر فعالیتهای هنری استاد محمدرضا امیرخانی محمدرضا امیرخانی بازیگر و نمایشنامهنویس، بیست فروردین سال ۱۳۴۰ در یزد به دنیا آمد. او فعالیت در عرصه تئاتر را به صورت مستمر از پاییز ۵۹ یعنی زمانی که ۱۹ سال داشت آغاز ...
بررسی دو نمونه از متنهای پستدراماتیک چه موقع نمایشنامه درام نیست؟ نویسنده:دیوید بارنت مترجم: نیوشا ستاری
نقد نمایش قاسمآباد سمفونی ناکوک مردگان برزخی که پوریا گلستانی در نمایش «قاسمآباد» آفریده، باورکردنی نیست. اندیشهی پشت این نمایش و پیامی که دربر دارد، ارزشمند است اما این اندیشه و پیام نشأتگرفته از ...
گفتوگو با دکتر غلامحسین دولت آبادی دراماتورژ مغز متفکر تئاتر است! کاربرد، اهمیت و نقش «دراماتورژ» در تئاتر ایران نامشخص و گنگ و حتی ناشناخته است به طوری که متأسفانه هنوز برای ما، مرز بین فعالیتکارگردان و دراماتورژ روشن ...
گفتوگو با بهناز نازی تغییر کار سختی است... بهناز نازی، بازیگر تئاتر و عضو گروه تئاتر شایا، متولد تهران است. او دانش آموخته رشته طراحی صحنه از دانشکده هنر و معماری است و کار خود را با بازی در نمایش «گمسار» به ...
شمارهی 237 مجلهی نمایش، خرداد 1398 فهرست یادداشت مدیرمسئول/ تئاتر، میراث شکوهمند انسانی/ شهرام کرمی
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی ققنوسی که خودش را به آتش میکشد! «دکتر یدالله آقاعباسی» هنرمند توانا و خوشاخلاقی است که همه جامعه تئاتر او را میشناسند و برایش احترام قائلند. او نویسنده، کارگردان، بازیگر، مترجم و پژوهشگر اهل ...
نکوداشت استاد فرهیخته و هنرمند اندیشمند دکتر یدالله آقا عباسی ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان! نصرالله قادری هله عاشقان بکوشید که چو جسم و جان نماند
مروری کوتاه بر فعالیتهای دکتر یدالله آقاعباسی تولد: سال (۱۳۳۱ کرمان) تحصیلات: دیپلم ریاضی (دبیرستان شاهپور کرمان، ۱۳۵۰)، لیسانس مدیریت (کرمان، ۱۳۵۴)، ...
برگی از گذشته دربارهی روزنه آبی بهرام بیضایی نمایشنامه روزنه آبی در سه پرده ظاهراً مسئلهی معارضه یا منازعهی ...
یادداشتی به بهانه اجرای نمایش ملاقات به کارگردانی پارسا پیروزفر دو ملاقات منصور خلج نمیخواستم اینگونه قلم بزنم، اما به خود حق میدهم که وقتی با ...
نقد نمایش لکلکهای حقیقی مقاومت در برابر قواعد فرموله نویسنده: حمیدرضا رادمند (بر اساس «لانه خرگوش» نوشتهی دیوید لیندزی، ترجمهی مرجان موسوی کوشا)
گفتوگو با دکتر مسعود دلخواه همه چیز سیاسی شده است بدون شک میان تعهد در هنر به شکل عام، که در هنرها بهویژه در تئاتر مورد بحث است، با تعهد هنرمندانه، اختلافی عمیق وجود دارد که در ظاهری آراسته و کاملاً ژورنالیستی میان ...
گفتوگو با بهروز غریبپور زبان موزون و شاعرانه گروه تئاترعروسکی آران، با سرپرستی و کارگردانیِ بهروز غریبپور تاکنون اپراهای عروسکیِ زیادی را به صحنه برده است که در این میان اپراهای «رستم و سهراب»، «اپرای حافظ»، ...
شمارهی 236 مجلهی نمایش، اردیبهشت 1398 فهرست ابتدای سخن/ تئاتر متعهد در مواجهه با جهل/ نصرالله قادری
گفتوگو با استاد منصور خلج در فقر منبع به سر میبردیم سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و از سن ۶ سالگی تا مقطع دیپلم در کرمانشاه زندگی کرد. در سال ۱۳۵۰ در دانشکده هنرهای زیبا پذیرفتهشد و تحصیلاتش را تا پایه کارشناسیارشد در رشته ...
مروری برفعالیتهای هنری استاد منصور خلج منصور خلج پژوهشگر، کارگردان و بازیگر، سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. به دلیل شغل پدرش در کودکی با خانواده به کرمانشاه رفتند و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ...
مروری بر فعالیتهای هنری مهندس فریدون علیاری فریدون علیاری (استادیار گروه نمایش تئاتر ـ دانشگاه تهران) متولد: ۱۳۲۸، تبریز
نقد نمایش موی سیاه خرس زخمی شبیه هملت یا اثری آخرالزمانی نویسندگان: سعید پیامی، جابر رمضانی طراح و کارگردان: جابر رمضانی ...