در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
معرفی کتاب

طراحی حرکت
معرفی کتاب

طراحی حرکت

نویسنده: ساندراسرنی مینتون ترجمه: معین مرجان اسدی، نیلوفر حقی نوبت چاپ: ۱۳۹۷- ...


گفت‌وگو با مرشد ابوالحسن میرزاعلی

دیگر نمی‌توانم تعزیه بخوانم!
گفت‌وگو با مرشد ابوالحسن میرزاعلی

دیگر نمی‌توانم تعزیه بخوانم!

​استاد مرشد ابوالحسن میرزاعلی سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او از نوادگان تعزیه‌داران تکیه دولت تهران است و از سن پنج سالگی در مکتب پدر مرحومش مرشد حاج آقا تقی میرزاعلی از صاحبان سبک در عرصه پرده‌خوانی آموزش دیده است. وی نشان درجه یک هنری را به دلیل فعالیت در ۴ رشته کارگردانی، ...


بی‌هویتی، ضیافت یا مرثیه‌ای برای زوال!

بی‌هویتی، ضیافت یا مرثیه‌ای برای زوال!

هویت بخشی تالارها و سالن‌های تئاتر، نظارت بر پلاتوها و سالن‌های خصوصی، همچنین نظارت بر تولید و اجرای آثار نمایشی مناسب با سالن‌های نمایشی موجود در سطح شهر تهران، یکی از مشکلات بحث‌برانگیز بین منتقدان و تحلیلگران تئاتر و هنرهای نمایشی است. ضرورت بررسی این معضل، نیازمند ...


دیدارِ آن‌سوی مرز
جیسون میلر

دیدارِ آن‌سوی مرز
جیسون میلر

نگارنده: فاطمه خسروی جیسون میلر بازیگر و نمایشنامه‌نویس آمریکایی در سال ۱۹۷۳ جایزه‌ی پولیتزر را برای نمایشنامه‌اش آن فصل ...


گفت‌وگو با سعید اسماعیلی

اینجا سکوت مساوی با مرگ کار است!
گفت‌وگو با سعید اسماعیلی

اینجا سکوت مساوی با مرگ کار است!

رسول یکی از قلدرهای شروری بود که حتی مأموران کلانتری‌های تهران از اینکه بخواهند با او برخورد جدی داشته باشند بیم و هراس داشتند، اما شبی یکی از میان افراد هیاتی که او به آنجا می‌رفت، برخاست و در مقابل رسول قد راست کرد و با لحنی تند خواست که از مجلس بیرون رود؛ رسول ساکت بود و فقط ...


گفت‌وگو با مصطفی کوشکی

به نگاهمان وسعت دهیم
گفت‌وگو با مصطفی کوشکی

به نگاهمان وسعت دهیم

تئاتر مستقل تهران یکی از چند تالار نمایش خصوصی در شهر تهران است. این مجموعه‌ی فرهنگی هنری به صورت غیررسمی در آذرماه ۱۳۹۴ خورشیدی هم‌زمان با هفته تئاتر لهستان در ایران افتتاح شد ولی در بهمن ماه همان سال با اجرای نمایش «سرگشتگی» به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. این مجموعه ...


گفت‌وگو با الله‌قلی نظری

باز هم به تئاتر فکر می‌کنم
گفت‌وگو با الله‌قلی نظری

باز هم به تئاتر فکر می‌کنم

الله قلی نظری یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان تئاتر استان گلستان است. او سال‌ها خاک صحنه خورده و کهنه کار این رشته هنری است. هرگز از ناملایمات در کار هنر گلایه‌ای ندارد و همیشه سودای هموار کردن مسیر برای سایر فعالان هنر تئاتر را دارد تا شاید پیشرفتی در این رشته هنری ایجاد شود. او ...


ظهور موج جدید نمایشنامه‌نویسان سیاسی
لیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرک‌وود و...

ظهور موج جدید نمایشنامه‌نویسان سیاسی
لیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرک‌وود و...

به گفته‌ی دیوید ادگار، نمایشنامه‌نویس با سابقه، نسل جدیدی از نمایشنامه‌‌نویسان سیاسی به سنت غنی نمایشنامه‌نویسی بریتانیا پیوسته‌اند. اینک نمایشنامه‌نویسان جوان و مشتاق از انگیزه‌ی خود در کارشان می‌گویند.


تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی

تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی

ادبیات مکتوب ایران به لحاظ غنای مفاهیم و قدمت و حضور پر رنگ چند هزار ساله و ظهور اندیشمندان و نویسندگان پارسی زبان در طول تاریخ، توانسته یکی از گنجینه‌های شاهکار ادب جهانی را رقم بزند تا بعد‌ها دستمایه اندیشه‌های فرهنگی، هنری و فلسفی و بن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان شود. منابع ...


نقد نمایش آوانتاژ

داستان یک شهر
نقد نمایش آوانتاژ

داستان یک شهر

نویسنده: کامران شهلایی/ کارگردان: کامران شهلایی و محمد لارتی ـ مهدی نصیری بمباران اندیمشک در روز چهارم آذر ۱۳۶۵ و در ...


بازشناسی اضمحلال اخلاقی
نقد نمایش «عند از مطالبه»

بازشناسی اضمحلال اخلاقی
نقد نمایش «عند از مطالبه»

در نگاهی کلی به نمایش «عند از مطالبه» آن را از حیث صحنه‌بندی رویدادها و پیشبرد روایت، دارای صحنه‌های متعدد کوتاه ـ کوتاه (حدود ۱۸ صحنه) و شبیه به سکانس‌های خُرد و کوچک سینمایی در موقعیت‌های (لوکیشن‌ها) پرشمار می‌یابیم و در یک کلام: ساختار سینمایی. اما کارگردان با آگاهی بر ...


گفت‌وگو با دکتر مهرداد رایانی‌مخصوص

مشروعیت را از صنف بخواهیم.
گفت‌وگو با دکتر مهرداد رایانی‌مخصوص

مشروعیت را از صنف بخواهیم.

با نگاه کلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاه رابطه اقتصاد و تولید تئاتر متوجه می‌شویم که اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از سازوکارهای مختلف تولید تا اجرا برخوردار است و مانند هر کالای دیگری قابلیت مصرف شدن دارد به‌طوری که بخشی از نیازهای انسانی ما ...


گفت‌وگو با رضا بهرامی

تئاتر را از دل تئاتر یاد گرفته‌ام.
گفت‌وگو با رضا بهرامی

تئاتر را از دل تئاتر یاد گرفته‌ام.

رضا بهرامی، بازیگر و کارگردان جوان، از نیمه دهه ۸۰ به صورت رسمی وارد جریان تئاتر شد. او در این سال‌ها علاوه بر بازیگری و کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان، طراح صحنه، طراح نور و... فعالیت کرده است. وی معتقد است تئاتر یک عمل است. یک کنش و واکنش است. یک جهش و حرکت است. تئاتر خنثی و ...


گفت‌وگو با آناهیتا غنی‌زاده

باید به مخاطب احترام گذاشت
گفت‌وگو با آناهیتا غنی‌زاده

باید به مخاطب احترام گذاشت

آناهیتاغنی‌زاده، مدرس، کارگردان و پژوهشگر خوش ذوق تئاتر است. او سال‌ها تلاش کرده تا با پژوهش‌های متعددی که در زمینه تئاتر خلاق برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد در این راه گامی به سوی رشد و پیشرفت بردارد. وی درکارنامه کاری خود آثاری همچون «لاکی عجق وجق»، «اسب و سیب و ...


گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

تاوان عاشقی...
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

تاوان عاشقی...

حسین مسافرآستانه هنرمند خوشرویی است که همانند خیلی از هم صنف‌های خود فعالیت‌هایش را در تئاتر از دوران درس و مدرسه آغاز کرده است. آن روزهایی که به گفته خودش کوچک‌ترین آشنایی با تئاتر نداشت... اما بازی کرد و بازی در همان نمایش باعث شد تا یکی از مخاطبان پر و پا قرص تئاتر شود... او ...


نقد نمایش ضیافت شبانه‌ای برای شبنم

در عمارت نوفل‌لوشاتو ضیافتی برپاست
نقد نمایش ضیافت شبانه‌ای برای شبنم

در عمارت نوفل‌لوشاتو ضیافتی برپاست

ناصر بزرگمهر- به نظر می‌رسید که با تغییر فرهنگ و پیشرفت فناوری و گسترش زندگی شهرنشینی و پیدا شدن کلمات جدید و اصطلاحات مدرن، سال‌های هزاره سوم، سال‌های مفاهیمی از قبیل عشق و دوستی و معرفت و مردانگی و رفیق و رفیق‌بازی و لوطی‌گری و پهلوانی و همکلاسی و بچه‌محل و همسایه و ...


نقد نمایش «دده خانم» نویسنده و کارگردان: جواد عاطفه

«زن نیک آن بُوَد که پارسا بُوَد»
نقد نمایش «دده خانم» نویسنده و کارگردان: جواد عاطفه

«زن نیک آن بُوَد که پارسا بُوَد»

شوکا حسینی نمایش «دده خانم» دومین بخش از سه‌گانه‌ی «خانم» است که به نویسندگی و کارگردانی جواد عاطفه و بازی درخشان عاطفه پاکبازنیا به نمایش درآمده است. اولین بخش این سه‌گانه که خانم ایکس نام داشت، مانند دده خانم مونولوگ بود. مونولوگ زنی در وضعیت روانی منحصربه‌فرد که با ...


نقد نمایش زهرماری نویسنده: رضا بهاروند ـ احمد سلگی کارگردان: علی احمدی

دشنام به جمعیت
نقد نمایش زهرماری نویسنده: رضا بهاروند ـ احمد سلگی کارگردان: علی احمدی

دشنام به جمعیت

نه در مسجد دهندم ره که رندی / نه در میخانه کاین خمار خام است. به محض حضور در سالن آوای خوش تلاوت قرآن روح و جان را جوان می‌کند. بر صحنه تعدادی دبه که شمارشان هم اندک نیست، چشم را نوازش می‌دهند. صدای فراوان، ...


نقد نمایش این قصه را آهسته بخوان نویسنده و کارگردان: مهدی نصیری

فراتر از اقتباس
نقد نمایش این قصه را آهسته بخوان نویسنده و کارگردان: مهدی نصیری

فراتر از اقتباس

عبدالرضا فریدزاده -در پوستر نمایش «این قصه را آهسته بخوان» با درشت‌ترین فونت و در نمایان‌ترین جا آمده است: «اقتباس از کتاب ویران اثر ابوتراب خسروی». معمولاً تئاتری‌ها چنین جایگاه شاخصی به اثر مورد اقتباس و نویسنده‌اش حتی اگر چهره‌ی ملی یا جهانی باشد اختصاص نمی‌دهند اما ...


سخن سردبیر شماره 227

ادبیات متعهد و مخاطرات آن
سخن سردبیر شماره ۲۲۷

ادبیات متعهد و مخاطرات آن

به یاد دکتر مصطفی رحیمی غلامحسین دولت‌آبادی- ادبیات متعهد به ادبیاتی گفته می‌شود که با دوری از شعار هنر برای هنر، برای خود شأن و تعهد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قائل شده و نه‌تنها حامل زیبایی‌شناسی راستین بلکه حاوی مفاهیم والای انسانی است. این اصطلاح، «ادبیات متعهد» ...


شماره 277 مجله نمایش، ماهنامه تخصصی تئاتر

نگاه ویژه: صدا در تئاتر
شماره ۲۷۷ مجله نمایش، ماهنامه تخصصی تئاتر

نگاه ویژه: صدا در تئاتر

این شماره از مجله نمایش با آثار و گفتاری از : دکتر یدالله آقاعباسی ، استاد داوود دانشور، عبدالرضا فریدزاده، دکتر شهرام خرازی ها، رضا آشفته، عزیز نقدی، آریل نرسون، لمبروس پیگونیس، مارسی راک مک اون و فرامرز طالبی به چاپ رسیده است.


نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر»  نمایشنامه‌نویس و کارگردان: شایان افکاری

کجا درس نمایشنامه‌نویسی خوندی؟
نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: شایان افکاری

کجا درس نمایشنامه‌نویسی خوندی؟

هومن نجفیان- نمایش شلیک به تئاترشهر براساس فیلم گلوله‌ها برفراز برادوی (Bullets Over Broadway) به کارگردانی وودی الن و نویسندگی مشترک وودی آلن وداگلاس مگ گراس تنظیم شده است. بله درست خواندید تنظیم شده است. اینجا ما با اقتباس مواجه نیستیم و برای اینکه شلیک به تئاترشهر یک اثر جدید نیست، ...


نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامه‌نویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی

بالماسکه و ...
نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامه‌نویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی

بالماسکه و ...

شهرام خرازی‌ها- «یرماغ» برداشت آزاد نسبتا موفقی از نمایشنامه معروف «یرما» نوشته فدریکوگارسیا لورکا است. نمایشنامه لورکا درباره زنی روستایی است که به سبب نداشتن فرزند، مورد سوءظن شوهرش خوآن و تحقیر اهالی قرار می‌گیرد. «یرماغ» در زیرساخت تا حد قابل‌توجهی به روح کلی حاکم بر ...


نقد نمایش «تئاتر قجری» نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت

مشکلات بنیانی یک اجرا
نقد نمایش «تئاتر قجری» نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت

مشکلات بنیانی یک اجرا

عبدالرضا فریدزاده- اینکه ناصرالدین‌شاه قرار بوده در تئاتری به مناسبت پنجاهمین سال سلطنتش بازی‌کند چقدر صحت تاریخی دارد نمی‌دانم اما اساس نمایش تئاتر قجری بر تمرین نمایش «در انتظار گودو» با بازی او و رژیستوری اعتمادالسلطنه است و آغازش از حضور این‌دو در بیابانی بی آب و علف ...


گفت‌وگو با محسن حسینی در شماره 226 مجله نمایش

تبعیدی‌ها و پناهنده‌ها
گفت‌وگو با محسن حسینی در شماره ۲۲۶ مجله نمایش

تبعیدی‌ها و پناهنده‌ها

فرهنگ تئاتر، تالیف برند زوخر، تئاتر تبعید یا تئاتر پناهنده را این‌گونه تعریف می‌کند: «تئاتر تبعید تئاتری است که توسط هنرمندانی که به دلایل سیاسی به سرزمین‌های دیگر پناهنده شده‌اند، در کشورهای پناه‌دهنده تولید می‌شود». طبق ارزیابی زوخر، کار تئاتری در چنین شرایطی بخصوص ...


مروری بر زندگی استاد هوشنگ معتمدی

پیر تئاتر کردستان
مروری بر زندگی استاد هوشنگ معتمدی

پیر تئاتر کردستان

هوشنگ معتمدی سال ۱۳۱۲ در سنندج به دنیا آمد. او از سال ۱۳۴۲ فعالیت‌های تئاتری خود را در ارتش با نمایشنامه «دکتر قلابی» آغاز کرد و از آن زمان به بعد به طور مستمر در دبیرستان‌های دخترانه، دانشسرای دختر و پسران به کارگردانی و طراحی و ساخت دکور مشغول شد. معتمدی سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های خود ...


نقد نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم ،کارگردان: دکتر رحمت امینی

از حال بد به حال خوب
نقد نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم ،کارگردان: دکتر رحمت امینی

از حال بد به حال خوب

سعید محبی- «جعفر خان از فرنگ برگشته» در ادامه کارهای نمایشی «رحمت امینی» گامی رو به جلو محسوب می‌شود. «جیجیک علیشاه» نمایش قبلی او که چند سال پیش در همین سالن سنگلج به روی صحنه رفت، نشان داد که علاقه و تاکید امینی بر بازسازی نمایش‌های قدیمی دغدغه شخصی نیست و تئاتر امروز باید ...


نقد نمایش «دیور»  نویسنده: هاله مشتاقی‌نیا سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان: آریان رضائی

وقتی از نمایش تعاملی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟
نقد نمایش «دیور» نویسنده: هاله مشتاقی‌نیا سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان: آریان رضائی

وقتی از نمایش تعاملی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

آزاده فخری- از نظر نگارنده تمام نمایش‌ها تعاملی هستند؛ مخاطب از لحظه‌ای که به یک نمایش فکر می‌کند تا بلیط آن را بخرد یا نه، وارد تعامل با یک نمایش می‌شود. بعد از تهیه بلیط به هر روشی، تماشاگر ناخودآگاه ـ و چه بسا خودآگاه ـ تعامل خود با نمایش را آغاز می‌کند. وقتی تماشاگر تصمیم ...


نقد نمایش «سانتی‌متر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: مرتضی شاه‌کرم

فرمالیسم معناگرا و ایرانی
نقد نمایش «سانتی‌متر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: مرتضی شاه‌کرم

فرمالیسم معناگرا و ایرانی

هومن نجفیان- نمایش سانتی‌متر از کوچک شدن آدمی سخن می‌گوید در بیکرانه‌ی جهان، آنجا که کالاشدن یک ارزش است و هر انسان به اندازه‌ای که می‌تواند کالا خریداری‌کند می‌تواند شریف باشد و جانشین خدا شود در این خاکدان. از سوی دیگر سانتی‌متر اندیشه‌های ساده و کوچکی را نیز بیان ...


نقد نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت»  نویسنده: محمد چرمشیر  کارگردان: آتیلا پسیانی

شکسپیر در داج سیتی!
نقد نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نویسنده: محمد چرمشیر کارگردان: آتیلا پسیانی

شکسپیر در داج سیتی!

شهرام خرازی ها- «دیابولیک: رومئو و ژولیت»، خوانش جدید محمد چرمشیر از «رومئو و ژولیت» با کارگردانی آتیلا پسیانی، نه آن‌چنان موفق است که شایسته ستودن باشد و نه آن‌قدر خنثی و ضعیف است که بتوان بی‌تفاوت از کنارش گذشت. شهرت «رومئو و ژولیت» شکسپیر به حدی است که دو شخصیت اصلی‌اش به ...


نقد نمایش «نحس» نویسنده و کارگردان: تینو صالحی در شماره 224 ماهنامه نمایش

عشق می‌ماند
نقد نمایش «نحس» نویسنده و کارگردان: تینو صالحی در شماره ۲۲۴ ماهنامه نمایش

عشق می‌ماند

عبدالرضا فریدزاده- شانزدهمین فرزند خانواده‌ای از طایفه گرمسیری‌ها، پس از ۱۵ فرزندی که مرده متولد شده‌اند، به جادوی جادوگرانی که اسامی نمادینشان آنان را مظاهر دوران و زندگی جدید معرفی می‌کند، زنده به دنیا می‌آید. بر او نام «فَرخ» به معنی شومی و نحسی و نکبت می‌نهند زیرا در ...


مجله ی شماره  224 ویژه اردی بهشت ماه منتشر شد.

مجله ی شماره ۲۲۴ ویژه اردی بهشت ماه منتشر شد.

با آثار و گفتاری از : جمشیو مشایخی- ایرج راد- احمد بیگلریان- اصغر همت- رضا شیر مرز- کهبد تاراج- دکتر شهرام خرازی ها- دکتر محمدرضا روز بهانی- صبری ذکری- سامی صالحی ثابت- رام گوپال باحاج و استاد هوشنگ معتمدی


شماره 222 و 223 مجله نمایش با نگاه ویژه مراسم آیینی در تئاتر منتشر شد.

شماره ۲۲۲ و ۲۲۳ مجله نمایش با نگاه ویژه مراسم آیینی در تئاتر منتشر شد.

باد بهاران وزید، عشق غم نو خرید! تدریس برای من عبادت است. آستین صداقت بالا بزنیم. آناتومی انقلاب تو گنگ خواب دیده و عالم تمام کر! با آثار و گفتاری از: دکتر محمود عزیزی- دکتر یدالله آقاعباسی- ادنا زینلیان- دکتر هایده حائری- محسن خسروی- همایون علی آبادی- عبدالرضا فریدزاده- هوشنگ ...


نکوداشت دکتر فرشاد فرشته حکمت در شماره 220 مجله نمایش

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت
نکوداشت دکتر فرشاد فرشته حکمت در شماره ۲۲۰ مجله نمایش

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران.۱۳۶۹ ...


نقد نمایش «عروسی» کارگردان: وحید اخوان

کمدی‌ای که به درستی خلق نمی‌شود
نقد نمایش «عروسی» کارگردان: وحید اخوان

کمدی‌ای که به درستی خلق نمی‌شود

سید جواد روشن_نمایش «عروسی» کاری از گروه تئاتر «کلاسیک» به کارگردانی «وحید اخوان» چندی پیش در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفت. طبق برنامه‌ی ارائه شده توسط گروه، قرار بود تا ۳۰ دی ماه به ترتیب در سالن خانه موزه استاد انتظامی و تماشاخانه شانو به اجرای خود ادامه دهد. ...


نقد نمایش «آبجی»نویسنده: فرهاد امینی براساس داستان «آبجی خانم» نوشته صادق هدایت کارگردان: مهدی شاه پیری

سیمای زشت زنی در میان جمع!
نقد نمایش «آبجی»نویسنده: فرهاد امینی براساس داستان «آبجی خانم» نوشته صادق هدایت کارگردان: مهدی شاه پیری

سیمای زشت زنی در میان جمع!

شهرام خرازی‌ها _قابلیت‌های نمایشی و تصویری غیرقابل انکار آثار صادق هدایت، نویسنده معروف ایرانی و صاحب شهرت جهانی، هیچ گاه در ایران جدی گرفته نشده است. اگر چه در کارنامه او فقط تعداد اندکی نمایشنامه («مازیار»، «پروین دختر ساسان» و «افسانه آفرینش») دیده می‌شود اما برخی از ...


نقد ساختارگرا بر نمایش دو دلقک و نصفی،طراح، نویسنده و کارگردان: جلال تهرانی

درک شهودی هستی یا شکلی از بودن
نقد ساختارگرا بر نمایش دو دلقک و نصفی،طراح، نویسنده و کارگردان: جلال تهرانی

درک شهودی هستی یا شکلی از بودن

رضا آشفته _دو دلقک و نصفی نمایشی است که در ساختار سمت و سوی فرم‌گرایانه می‌گیرد اما در لفافه به دنبال ارائه اندیشه‌ای است که غیر مستقیم ما را دچار دگرگونی خواهد کرد و این شیوه برخورد همانا تلقینی و شهودی است و به عبارت بهتر همه چیز غیرمستقیم ارائه می‌شود، بنابراین نمودعینی ...


نقد نمایش «یک زندگی بهتر» در شماره ی 220 مجله نمایش،نویسنده: مسعود‌هاشمی‌نژاد دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

مرگ تدریجی یک زندگی
نقد نمایش «یک زندگی بهتر» در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش،نویسنده: مسعود‌هاشمی‌نژاد دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

مرگ تدریجی یک زندگی

عبدالرضا فریدزاده نمایش «یک زندگی بهتر» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پنج جایزه کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی صحنه، طراحی نور و طراحی موسیقی را از آن خود کرده است، که با دیدن اجرا، در نگرشی کلّی، دو مورد از پنج تا یعنی طراحی صحنه و کارگردانی، ذهن را متقاعد ...


در شماره ی 220 مجله نمایش بخوانید...

گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها)
در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش بخوانید...

گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها)

ژنه در بیان اجرایی کلفت‌ها به نکات پر اهمیتی اشاره می‌کند که لازم است درابتدای این بخش در پیوند با مباحث پیش رو مد نظر قرار گیرد. او اشاره دارد که اساساً وحدت روایت از یکنواختی بازی زاده نمی‌شود، بلکه نتیجه‌ی هماهنگی میان گوناگونی بسیارِ قطعه‌ها و گوناگونی بسیار ...


در شماره ی 220 ویژه ی دی ماه بخوانید...

ریچارد شکنر و بازیگر مناظره‌ای
در شماره ی ۲۲۰ ویژه ی دی ماه بخوانید...

ریچارد شکنر و بازیگر مناظره‌ای

نوشته استیون جیمز پیترز /دانشگاه تکزاس انتخاب و ترجمه : معین محب‌علیان ریچاردشکنر آرمان سراسری در بازیگری و کارگردانی را با اتکا بر دو عنصر ادراک و مراحل معرفی رشد شخصی ارائه کرده است. او گروه پرفرمنس را در ۱۹۶۷ با فرض بر این نکته تشکیل داد که هنر تئاتر و زندگی روزمره، استمرار ...


در شماره 220 مجله نمایش بخوانید...

اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند
در شماره ۲۲۰ مجله نمایش بخوانید...

اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند

ورونیکا هوروِل فاطمه صمدزاده آرتور میلر ساعت آمریکایی که در سال ۱۹۸۰ اجرا شد را یک واریته خواند اما در واقع او در این نمایش دیدگاهش از فروپاشی و رکود اقتصادی سال ۱۹۲۹ را به تصویر می‌کشد؛ این واقعه بیشتر از آنکه یک فروپاشی اقتصادی باشد، یک فروپاشی عاطفیِ ملی بود. «چنان‌که تمام ...


گفت‌وگو با شهرام کرمی در شماره ی 220 مجله نمایش

چه کسی نمایشنامه‌نویس است؟
گفت‌وگو با شهرام کرمی در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش

چه کسی نمایشنامه‌نویس است؟

در تمام دنیا نمادهای فرهنگی باعث معرفی و گسترش فرهنگ و هنر کشورها به سایر نقاط جهان می‌شوند. یکی از این نمادهای فرهنگی ادبیات و شاخه ادبیات نمایشی هر سرزمینی است، همچنان‌که نام «شکسپیر» تداعی‌کننده نام انگلستان است و «آنتوان چخوف» نام روسیه را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. ...


گفت‌وگو با حامد زحمتکش مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه تماشاگان در شماره 219 ماهنامه نمایش

باید بر روی بچه‌های دهه 80 و 90 سرمایه‌گذاری کنیم
گفت‌وگو با حامد زحمتکش مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه تماشاگان در شماره ۲۱۹ ماهنامه نمایش

باید بر روی بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ سرمایه‌گذاری کنیم

تماشاگان کودک و نوجوان موسسه خصوصی است که در زمینه فرهنگ‌سازی، آموزش و تولید نمایش کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. این موسسه اولین موسسه‌ای است که توانسته است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کند و ثبت روز ۷ فروردین به عنوان «روز جهانی تئاتر» در تقویم رسمی کشور ...


۱ ۲  ۳  ۴ »
۶۰ از ۲۰۳ نتیجه
۱ از ۴ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰