گفتوگو با بهروز غریبپور زبان موزون و شاعرانه گروه تئاترعروسکی آران، با سرپرستی و کارگردانیِ بهروز غریبپور تاکنون اپراهای عروسکیِ زیادی را به صحنه برده است که در این میان اپراهای «رستم و سهراب»، «اپرای حافظ»، ...
شمارهی 236 مجلهی نمایش، اردیبهشت 1398 فهرست ابتدای سخن/ تئاتر متعهد در مواجهه با جهل/ نصرالله قادری
گفتوگو با استاد منصور خلج در فقر منبع به سر میبردیم سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و از سن ۶ سالگی تا مقطع دیپلم در کرمانشاه زندگی کرد. در سال ۱۳۵۰ در دانشکده هنرهای زیبا پذیرفتهشد و تحصیلاتش را تا پایه کارشناسیارشد در رشته ...
مروری برفعالیتهای هنری استاد منصور خلج منصور خلج پژوهشگر، کارگردان و بازیگر، سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. به دلیل شغل پدرش در کودکی با خانواده به کرمانشاه رفتند و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ...
مروری بر فعالیتهای هنری مهندس فریدون علیاری فریدون علیاری (استادیار گروه نمایش تئاتر ـ دانشگاه تهران) متولد: ۱۳۲۸، تبریز
نقد نمایش موی سیاه خرس زخمی شبیه هملت یا اثری آخرالزمانی نویسندگان: سعید پیامی، جابر رمضانی طراح و کارگردان: جابر رمضانی ...
نقد نمایش «تابستان» سونامی سکوت «تئاتر» هنر اندیشیدن است. نمایش «تابستان» مخاطب خود را به اندیشیدن وامیدارد. «تابستان» هیچ وقت تمام نمیشود زیرا ذهن مخاطب خود را با پرسشها و چالشهای بیپایان ...
نقد نمایش «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» روایت یک تن، روایت بسیارها نویسنده و کارگردان: علیرضا کوشک جلالی عبدالرضا فریدزاده
مصاحبهای با پروفسور مارتین پوکنر تئاتر، فلسفه، ادبیات: زمینهای برای کشمکش مصاحبهگر: اِیلم اِژدر مترجم: یاسمن طالبی
گفت و گو با دکتر یدالله آقاعباسی فقر فلسفه افتخاری ندارد فلسفه در تمام اعصار کم و بیش در کنار نهادهای فرهنگی همچون هنر خصوصا تئاتر بوده و در حقیقت فلسفه ماده و صورت فکری هنرها را پشتیبانی کرده و به آنها خطمشی میدهد. به ...
گفتوگو با مرشد محسن میرزاعلی نقالی ابزاری برای رشد و بالندگی محسن میرزاعلی مرشد جوانی است که همانند پدراناش کار خود را از شش ماهگی با تعزیه آغاز کردهاست. او به همراه پدرش برای پردهخوانی به مجالس مختلف میرفت. به گفته خودش ...
گفتوگو با آندرانیک خچومیان من عاشق تئاتر هستم آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر تئاتر متولد ۱۳۳۴ است. او زمینهساز حضور نویسندگان و گروههای تئاتری دو کشور ارمنستان و ایران به مناسبتهای مختلف بود. و عضو انجمن ...
مطالعهی نقش ماهنامهی نمایش در شکلگیری رویکرد انتقادی در تئاتر ایران (1394 تا 1397) «درهای مجله به روی همه باز است. آنچه تاکنون منتشر کردهایم گواه ماست. اما آنهایی که میخواهند ما اسطورهی بدلی بسازیم و یا به اسطورهی بدلی نقدی وارد نکنیم، در ...
ابتدای سخن تئاتر، آی تئاتر، کی ز ره میرسد رستخیز؟ نصرالله قادری قانون طبیعت این بوده و هست و خواهد بود که زمستان تمام میشود و بهار ...
شمارهی 234 و 235 مجلهی نمایش، اسفند 1397 و فروردین 1398 فهرست ابتدای سخن / تئاتر، آی تئاتر، کی ز ره میرسد رستخیز؟ / نصرالله قادری
گفتوگو با داور برقی نمینی هنرمند در تمام عمر هنرمند است مرجان سمندری داور نمینی نامی آشنا است برای هر آن کسی که در وادی تئاتر مشغول به فعالیت است. اگر با او سلام و علیکی داشتهباشید متوجه ...
نکوداشت جناب آقای داور برقی نمینی مردی که همواره میدود و تنهاست! نصرالله قادری یک آدم تنها بهنظر میرسد که پدیده خوبی است، آن قدر خوب که هوس ...
دربارهی مترسکها در شب و عروسکها، دو نمایشنامه از بهرام بیضایی اکبر رادی «مترسکها در شب» کابوسی است که به شیوهی فرنگی و با استفاده از ...
فرانک دنیل گیلروی فاطمه خسروی فرانک دنیل گیلروی نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و کارگردان ...
نقد نمایش تبرئه آش نخورده و دهان سوخته نویسنده: جسیکا بلنک، اریک جنسون مترجم و کارگردان: منیژه محامدی
نقد نمایش «کافکا با من سخن بگو» نوسفراتو در کرانه! نمایشنامهنویس و کارگردان: دکتر قطبالدین صادقی شهرام ...
نقد نمایش کالبدشکافی تمرکز بر موضوعی متفاوت و ضرورتمند نویسنده و کارگردان: سامان ارسطو عبدالرضا فریدزاده
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص واژه «روایت» در ادبیات دراماتیک، جعلی است! بنیادیترین عنصر داستان، روایت است. روایت به مفهوم بازگویی پیدرپی رخداد، کاشف توالی، تسلسل و زنجیرهوار بودن گفتاری است که راوی آن را بازگو میکند. واضح ...
گفتوگو با پیمان زند این روزها فرصتی برای حرف زدن نداریم جواد متین پیمان زند نویسنده و کارگردان تئاتر، مجری برنامههای شبانه تلویزیون ...
گفتوگوی ابراهیم گلهدارزاده با دکتر ناصر فکوهی دربارهی جلال ستاری زندگی پرحاصل و شرافتمندانه آشنایی شما با جلال ستاری کی و چگونه صورت پذیرفت؟ من استاد ...
جاودانگی اسطورهها ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق دکتر جلال ستاری، نویسنده، اسطورهشناس و تحلیلگر فرهیختهی ...
«جلال» ما «جمال» تفکر و اندیشه است. نصرالله قادری استاد نا اعلم حضرت دکتر جلال ستاری، فخر اندیشهورزی، فرهیختگی و ...
مروری کوتاه بر فعالیت های استاد جلال ستاری جلال ستارى ـ ۱۳۱۰ ـ رشت ـ عزیمت به سوئیس براى تحصیل در رشته روانشناسی بالینى
نقد نمایش خنکای ختم خاطره پروپاگاندایی که مؤثر واقع میشود نمایشنامهنویس و کارگردان: حمیدرضا آذرنگ هومن نجفیان
نقدی بر نمایش خانه برناردا آلبا هشت سال سوگواری یا مرگ تدریجی زیر دیوارهای بلند نویسنده: فدریکو گارسیا لورکا طراح و کارگردان: علی رفیعی
نقد نمایش «اوبو» مردی که میخواست سلطان باشد نویسنده: آلفرد ژاری کارگردان: میرعلیرضا دریابیگی دکتر شهرام خرازیها اجرای نمایش صحنهای بر اساس نمایشنامه ...
نقد نمایش مردی به نام دایک مغفول وانهادنِ نکات و ظرایف نویسندگان: هال ورثی هال و روبرت میدل مس مترجم: جمشید شاه محمدی
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی کشف تصویر کنش نمایشی میزانسن در لغت به هر آنچه در صحنه است، اشاره دارد. در تئاتر هر چه را که در سِن میتوان دید، به عنوان میزانسن طراحیشده برای آن، به کارگردان نسبت میدهند. ...
دراماتورژی و میزانسن رابطهی دراماتورژی و میزانسن در فرایند تولید نویسنده: کاتالین ترَنجینی یاسمن طالبی
گزارش تجلیل از شهید هنرمند «حسین قشقائی» جلوه جمال... در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی عصر روز شنبه ۲۹ دی ماه مراسم نکوداشت شهید والامقام حسین کرم قشقائی به همت موسسه هنرهای توسعه معاصر با اجرای حسین مسافرآستانه ...
ابتدای سخن گیتی تئاتر و جهان عشق و حقیقت! نصرالله قادری «رویا»ی همیشه عاشقان حقیقتی تئاتر در آیین «پرده برداری» و ...