گفتوگو با آندرانیک خچومیان من عاشق تئاتر هستم آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر تئاتر متولد ۱۳۳۴ است. او زمینهساز حضور نویسندگان و گروههای تئاتری دو کشور ارمنستان و ایران به مناسبتهای مختلف بود. و عضو انجمن ...
مطالعهی نقش ماهنامهی نمایش در شکلگیری رویکرد انتقادی در تئاتر ایران (1394 تا 1397) «درهای مجله به روی همه باز است. آنچه تاکنون منتشر کردهایم گواه ماست. اما آنهایی که میخواهند ما اسطورهی بدلی بسازیم و یا به اسطورهی بدلی نقدی وارد نکنیم، در ...
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص واژه «روایت» در ادبیات دراماتیک، جعلی است! بنیادیترین عنصر داستان، روایت است. روایت به مفهوم بازگویی پیدرپی رخداد، کاشف توالی، تسلسل و زنجیرهوار بودن گفتاری است که راوی آن را بازگو میکند. واضح ...
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی کشف تصویر کنش نمایشی میزانسن در لغت به هر آنچه در صحنه است، اشاره دارد. در تئاتر هر چه را که در سِن میتوان دید، به عنوان میزانسن طراحیشده برای آن، به کارگردان نسبت میدهند. ...
دراماتورژی و میزانسن رابطهی دراماتورژی و میزانسن در فرایند تولید نویسنده: کاتالین ترَنجینی یاسمن طالبی
گفتوگوی نصرالله قادری و غلامحسین دولتآبادی با دکتر یحیی آذرنوش در موقعیتی پیشبینی نشده، استاد یحیی آذرنوش را یافتم. اصلاً فکر نمیکردم گذرم به جایی که استاد تدریس میکند بیفتد. اما خوب، چرخ زمانه است دیگر. هر چیزی از آن ...
صورت خندان از تئاتر فرنگستان[i] از نمایشهای هرلکن تا کمدیهای ترجمه شدهی مولیرمایل بکتاش از حدود دویست سال قبل یا کمتر از این که پای مسافران، مأموران و محصلین ایرانی کمکم به کشورهای فرنگ و تماشاخانههای آن باز شود
میزگرد صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان تئاتر کودک ایران بالغ میشود! بر اساس پژوهشهای بهعمل آمده میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچهبان میشناسیم، فعالیتهای تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال ۱۲۹۶ یا ۱۲۹۷ در ...