گفتوگو با دکتر محمودرضا رحیمی نبود فلسفه در تئاتر در زمانی که «تئاتر بیچیز» محدود به شیوههای خود میشد، سایر تئاترها بر روی عناصر مختلف دیگری تاکید میکردند مثل استفاده از وسایل الکترونیکی که تئاتر بیچیز ...
پشت پرده تئاتر؛ چگونه رسانههای دیجیتال موجب تغییر شکل تئاتر میشوند؟ مدیر پژوهش: کاریج تامپسون، دیانا ولیامسون محقق: جسیکا لئین اسمیت
از رنجی که میبردم آراز بارسقیان اگر یکی از من بپرسد چرا سالها به خودت رنجِ ترجمه بهترین آثار معاصر ...
بهانههایی برای یک دراماتورژی نوظهوربازفهمِ الگوهای مولف بودن در اجراهای متن محور فیلیپو رومانِلو ترجمه: پگاه صمدزاده
گفتوگو با دکتر غلامحسین دولت آبادی دراماتورژ مغز متفکر تئاتر است! کاربرد، اهمیت و نقش «دراماتورژ» در تئاتر ایران نامشخص و گنگ و حتی ناشناخته است به طوری که متأسفانه هنوز برای ما، مرز بین فعالیتکارگردان و دراماتورژ روشن ...
گفتوگو با دکتر مسعود دلخواه همه چیز سیاسی شده است بدون شک میان تعهد در هنر به شکل عام، که در هنرها بهویژه در تئاتر مورد بحث است، با تعهد هنرمندانه، اختلافی عمیق وجود دارد که در ظاهری آراسته و کاملاً ژورنالیستی میان ...
مصاحبهای با پروفسور مارتین پوکنر تئاتر، فلسفه، ادبیات: زمینهای برای کشمکش مصاحبهگر: اِیلم اِژدر مترجم: یاسمن طالبی
گفت و گو با دکتر یدالله آقاعباسی فقر فلسفه افتخاری ندارد فلسفه در تمام اعصار کم و بیش در کنار نهادهای فرهنگی همچون هنر خصوصا تئاتر بوده و در حقیقت فلسفه ماده و صورت فکری هنرها را پشتیبانی کرده و به آنها خطمشی میدهد. به ...
گفتوگو با آندرانیک خچومیان من عاشق تئاتر هستم آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر تئاتر متولد ۱۳۳۴ است. او زمینهساز حضور نویسندگان و گروههای تئاتری دو کشور ارمنستان و ایران به مناسبتهای مختلف بود. و عضو انجمن ...
مطالعهی نقش ماهنامهی نمایش در شکلگیری رویکرد انتقادی در تئاتر ایران (1394 تا 1397) «درهای مجله به روی همه باز است. آنچه تاکنون منتشر کردهایم گواه ماست. اما آنهایی که میخواهند ما اسطورهی بدلی بسازیم و یا به اسطورهی بدلی نقدی وارد نکنیم، در ...
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص واژه «روایت» در ادبیات دراماتیک، جعلی است! بنیادیترین عنصر داستان، روایت است. روایت به مفهوم بازگویی پیدرپی رخداد، کاشف توالی، تسلسل و زنجیرهوار بودن گفتاری است که راوی آن را بازگو میکند. واضح ...
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی کشف تصویر کنش نمایشی میزانسن در لغت به هر آنچه در صحنه است، اشاره دارد. در تئاتر هر چه را که در سِن میتوان دید، به عنوان میزانسن طراحیشده برای آن، به کارگردان نسبت میدهند. ...
دراماتورژی و میزانسن رابطهی دراماتورژی و میزانسن در فرایند تولید نویسنده: کاتالین ترَنجینی یاسمن طالبی
گفتوگوی نصرالله قادری و غلامحسین دولتآبادی با دکتر یحیی آذرنوش در موقعیتی پیشبینی نشده، استاد یحیی آذرنوش را یافتم. اصلاً فکر نمیکردم گذرم به جایی که استاد تدریس میکند بیفتد. اما خوب، چرخ زمانه است دیگر. هر چیزی از آن ...
صورت خندان از تئاتر فرنگستان[i] از نمایشهای هرلکن تا کمدیهای ترجمه شدهی مولیرمایل بکتاش از حدود دویست سال قبل یا کمتر از این که پای مسافران، مأموران و محصلین ایرانی کمکم به کشورهای فرنگ و تماشاخانههای آن باز شود
میزگرد صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان تئاتر کودک ایران بالغ میشود! بر اساس پژوهشهای بهعمل آمده میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچهبان میشناسیم، فعالیتهای تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال ۱۲۹۶ یا ۱۲۹۷ در ...
تأثیر نمایش کمدی غربی بر شکلدهی و گسترش زمینههای فکری انقلاب مشروطه * تأثیر نمایش کمدی غربی بر شکلدهی و گسترش زمینههای فکری انقلاب مشروطه * غلامحسین ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
تئاتر و تماشاگر حوزه عمومی و اجرای پرفرمنس معاصر کریستوفر بلم ت: سمیه یعقوبی احیای دوباره توجه به حوزه عمومی در علوم اجتماعی و ...
تئاتر و تماشاگر زنان، تماشاگران تئاتر دوره رنسانس کاتلین مَک لاسکی در مقاله انتقادی اخیرش با نام «محاکات؛ مدل اساسی منتقدان لیبرال فمنیست شکسپیر» استدلال میکند که نمیبایست در نمایشنامههای شکسپیر ...
تئاتر و تماشاگر افعال ویژه تماشاگران: دراماتورژی حضور تماشاگر در تئاتر معاصرضرورت وجود دراماتورژی تعاملی پیتر ام بونیش ت: مریم منظمی اسلامی این حقیقتی بیهمتاست است که تئاتر همواره ...
گفتوگو با دکتر مهرداد رایانیمخصوص مشروعیت را از صنف بخواهیم. با نگاه کلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاه رابطه اقتصاد و تولید تئاتر متوجه میشویم که اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از سازوکارهای ...
تئاتر در دوران رکود اقتصادی در اسکاتلند: پیروزی مقابل ایدئولوژی «صنایع خلاق» (اسکاتلند) مارک براون مترجم: فاطمه خسروی در اسکاتلند مانند بیشتر کشورهای اروپایی بحران ...
گفتوگو با محسن حسینی در شماره 226 مجله نمایش تبعیدیها و پناهندهها فرهنگ تئاتر، تالیف برند زوخر، تئاتر تبعید یا تئاتر پناهنده را اینگونه تعریف میکند: «تئاتر تبعید تئاتری است که توسط هنرمندانی که به دلایل سیاسی به سرزمینهای ...
گفتوگو با شهرام کرمی در شماره ی 220 مجله نمایش چه کسی نمایشنامهنویس است؟ در تمام دنیا نمادهای فرهنگی باعث معرفی و گسترش فرهنگ و هنر کشورها به سایر نقاط جهان میشوند. یکی از این نمادهای فرهنگی ادبیات و شاخه ادبیات نمایشی هر سرزمینی است، ...
نگاه ویژه شماره 219 مجله نمایش تئاتر کودک و نوجوان نگاه ویژه ی شماره ی ۲۱۹ ماهنامه نمایش به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص یافته است، مقاله ها و گفت و گو در این زمینه را می توانید در این شماره بخوانید...
نگاه ویژه ی 216 تئاتر فیزیکال گروتفسکی در «به سوی تئاتر بیچیز» (۱۹۶۸) مرز میان تئوری و عمل را میشکافد بهگونهای که نظریاتش را از طریق نگاتیوا (بازخوردهای منفی) گرداوری میکند و همزمان حین خلق ...
تئاتر الجزایر استراتژی استعمار فرانسه در قرن نوزدهم میلادی بر این پایه بود که الجزایر را از کشورهای دیگر عرب زبان جدا نگه دارد و میان آنها شکاف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند تا ...
گفتگو با داوود دانشور خوشفکری، راز ماندگاری برتولت برشت یک سخن معروفی هست که میگوید هر شخصی، هر هنرمندی و هر متفکری زاده عصر و شرایط خودش است. مسلما برشت هم در شرایطی سر و کله اش پیدا شد و مشغول به فعالیت در عرصه تئاتر شد ...
نگاه ویژه ی شماره ی 215 برتولت برشت متحولکردن تئاتر: بازآفرینی دراماتورژ توسط برشت برشت رادیکالترین نظریهپرداز و عملگرای تئاتر قرن بیستم بود. روشهای او برای نگارش و پرورش نمایشنامهها، تربیت نویسندگان، بازیگران و کارگردانان، بررسی ...
نگاه ویژه شماره ی 215: برتولت برشت نمایشنامهی آموزشی: الگویی برای تئاتر سوسیالیست، تصمیم برتولت برشت چند ساعت پیش از اینکه دارفانی را وداع گوید، طی گفتوگویی نمایشنامهی «تصمیم» (چهارمین نمایشنامهی آموزشی) را به عنوان الگویی برای تئاتر آینده معرفی ...
گفت و گو با سیاوش طهمورث پیرامون تئاتر سنتی را در شماره ی 214 مجله نمایش بخوانید. باید معنیهایمان را یکی کنیم... گرچه ایران باستان دارای تماشاخانه، نمایشنامه و تئاتر به سان و معنای آنچه که در دوران دور سرزمینهای خاورین این کرهی خاکی و به ویژه یونان سراغ داریم، نبوده است، اما ...