در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
گفت‌وگو با محسن حسینی در شماره 226 مجله نمایش

تبعیدی‌ها و پناهنده‌ها
گفت‌وگو با محسن حسینی در شماره ۲۲۶ مجله نمایش

تبعیدی‌ها و پناهنده‌ها

فرهنگ تئاتر، تالیف برند زوخر، تئاتر تبعید یا تئاتر پناهنده را این‌گونه تعریف می‌کند: «تئاتر تبعید تئاتری است که توسط هنرمندانی که به دلایل سیاسی به سرزمین‌های دیگر پناهنده شده‌اند، در کشورهای پناه‌دهنده تولید می‌شود». طبق ارزیابی زوخر، کار تئاتری در چنین شرایطی بخصوص ...


گفت‌وگو با شهرام کرمی در شماره ی 220 مجله نمایش

چه کسی نمایشنامه‌نویس است؟
گفت‌وگو با شهرام کرمی در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش

چه کسی نمایشنامه‌نویس است؟

در تمام دنیا نمادهای فرهنگی باعث معرفی و گسترش فرهنگ و هنر کشورها به سایر نقاط جهان می‌شوند. یکی از این نمادهای فرهنگی ادبیات و شاخه ادبیات نمایشی هر سرزمینی است، همچنان‌که نام «شکسپیر» تداعی‌کننده نام انگلستان است و «آنتوان چخوف» نام روسیه را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. ...


نگاه ویژه ی 216 تئاتر فیزیکال

نگاه ویژه ی ۲۱۶ تئاتر فیزیکال

گروتفسکی در «به سوی تئاتر بی‌چیز» (۱۹۶۸) مرز میان تئوری و عمل را می‌شکافد به‌گونه‌ای که نظریاتش را از طریق نگاتیوا (بازخوردهای منفی) گرداوری می‌کند و همزمان حین خلق تئاتر، فهرستی از کارهایی که انجام می‌دهد و مشخصاً کارهایی که انجام نمی‌دهد را جمع‌آوری می‌کند. در هر حال ...


تئاتر الجزایر

تئاتر الجزایر

استراتژی استعمار فرانسه در قرن نوزدهم میلادی بر این پایه بود که الجزایر را از کشورهای دیگر عرب زبان جدا نگه دارد و میان آنها شکاف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند تا الجزایر از آنچه در این کشورها می‌گذشت ...


گفتگو با داوود دانشور

خوش‌فکری، راز ماندگاری برتولت برشت
گفتگو با داوود دانشور

خوش‌فکری، راز ماندگاری برتولت برشت

یک سخن معروفی هست که می‌گوید هر شخصی، هر هنرمندی و هر متفکری زاده عصر و شرایط خودش است. مسلما برشت هم در شرایطی سر و کله اش پیدا شد و مشغول به فعالیت در عرصه تئاتر شد که کشورش و به طور کلی اروپا از نظر اجتماعی ـ سیاسی دچار ...


نگاه ویژه ی شماره ی 215 برتولت برشت

متحول‏کردن تئاتر: بازآفرینی دراماتورژ توسط برشت
نگاه ویژه ی شماره ی ۲۱۵ برتولت برشت

متحول‏کردن تئاتر: بازآفرینی دراماتورژ توسط برشت

برشت رادیکال‏ترین نظریه‏پرداز و عملگرای تئاتر قرن بیستم بود. روش‏های او برای نگارش و پرورش نمایشنامه‏ها، تربیت نویسندگان، بازیگران و کارگردانان، بررسی طراحی و نورپردازی صحنه و همکاری او با آهنگسازان، ...


نگاه ویژه شماره ی 215: برتولت برشت

نمایشنامه‌ی آموزشی: الگویی برای تئاتر سوسیالیست، تصمیم
نگاه ویژه شماره ی ۲۱۵: برتولت برشت

نمایشنامه‌ی آموزشی: الگویی برای تئاتر سوسیالیست، تصمیم

برتولت برشت چند ساعت پیش از اینکه دارفانی را وداع گوید، طی گفت‌وگویی نمایشنامه‌ی «تصمیم» (چهارمین نمایشنامه‌ی آموزشی) را به عنوان الگویی برای تئاتر آینده معرفی کرد. این موضوع که به تازگی کشف شده، خلاف تمام دعاوی جاری و ساری نزد مقامات ادبی بورژوا است که می‌گویند برشت از آن ...


گفت و گو با سیاوش طهمورث پیرامون تئاتر سنتی را در شماره ی 214 مجله نمایش بخوانید.

باید معنی‌هایمان را یکی کنیم...
گفت و گو با سیاوش طهمورث پیرامون تئاتر سنتی را در شماره ی ۲۱۴ مجله نمایش بخوانید.

باید معنی‌هایمان را یکی کنیم...

گرچه ایران باستان دارای تماشاخانه، نمایشنامه و تئاتر به سان و معنای آنچه که در دوران دور سرزمین‌های خاورین این کره‌ی خاکی و به ویژه یونان سراغ داریم، نبوده است، اما به هر روی نمایش‌ها و نمایشواره‌های ایرانی و شیوه‌ها و گونه‌های گوناگون آن‌ها دارای کارکردها، ارزش‌ها و ...


۱ ۲  ۳ »
۱۲ از ۳۴ نتیجه
۱ از ۳ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰