معرفی نمایشنامهنویس اونوره دو بالزاک (1850ـ1799) منصور خلج انوره دو بالزاک، داستانسرا و نمایشنامهنویس ...
بررسی دو نمونه از متنهای پستدراماتیک چه موقع نمایشنامه درام نیست؟ نویسنده:دیوید بارنت مترجم: نیوشا ستاری
برگی از گذشته دربارهی روزنه آبی بهرام بیضایی نمایشنامه روزنه آبی در سه پرده ظاهراً مسئلهی معارضه یا منازعهی ...
فرانک دنیل گیلروی فاطمه خسروی فرانک دنیل گیلروی نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و کارگردان ...
گزارش تجلیل از شهید هنرمند «حسین قشقائی» جلوه جمال... در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی عصر روز شنبه ۲۹ دی ماه مراسم نکوداشت شهید والامقام حسین کرم قشقائی به همت موسسه هنرهای توسعه معاصر با اجرای حسین مسافرآستانه ...
بیهویتی، ضیافت یا مرثیهای برای زوال! هویت بخشی تالارها و سالنهای تئاتر، نظارت بر پلاتوها و سالنهای خصوصی، همچنین نظارت بر تولید و اجرای آثار نمایشی مناسب با سالنهای نمایشی موجود در سطح شهر تهران، ...
دیدارِ آنسوی مرزجیسون میلر نگارنده: فاطمه خسروی جیسون میلر بازیگر و نمایشنامهنویس آمریکایی در سال ۱۹۷۳ جایزهی پولیتزر را برای نمایشنامهاش آن فصل ...
ظهور موج جدید نمایشنامهنویسان سیاسیلیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرکوود و... به گفتهی دیوید ادگار، نمایشنامهنویس با سابقه، نسل جدیدی از نمایشنامهنویسان سیاسی به سنت غنی نمایشنامهنویسی بریتانیا پیوستهاند. اینک نمایشنامهنویسان ...
مولتیمدیا، فضایی برای تعامل انسان و تکنولوژی در تئاتر پست مدرن غلامحسن شمس[i] به نظر میرسد که انسان در این دوران دیگر تکیهگاه مطمئنی ندارد. تغییرات ...
تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی ادبیات مکتوب ایران به لحاظ غنای مفاهیم و قدمت و حضور پر رنگ چند هزار ساله و ظهور اندیشمندان و نویسندگان پارسی زبان در طول تاریخ، توانسته یکی از گنجینههای شاهکار ادب ...
در شماره ی 220 مجله نمایش بخوانید... گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها) ژنه در بیان اجرایی کلفتها به نکات پر اهمیتی اشاره میکند که لازم است درابتدای این بخش در پیوند با مباحث پیش رو مد نظر قرار گیرد. او اشاره دارد که اساساً وحدت روایت ...
در شماره ی 220 ویژه ی دی ماه بخوانید... ریچارد شکنر و بازیگر مناظرهای نوشته استیون جیمز پیترز /دانشگاه تکزاس انتخاب و ترجمه : معین محبعلیان ریچاردشکنر آرمان سراسری در بازیگری و کارگردانی را با اتکا بر دو عنصر ادراک و مراحل معرفی رشد ...
در شماره 220 مجله نمایش بخوانید... اقتصادِ آرتور میلر: فروشندگان، کارگرانِ اسکله و واعظانِ ثروتمند ورونیکا هوروِل فاطمه صمدزاده آرتور میلر ساعت آمریکایی که در سال ۱۹۸۰ اجرا شد را یک واریته خواند اما در واقع او در این نمایش دیدگاهش از فروپاشی و رکود اقتصادی سال ۱۹۲۹ ...
مجله نمایش شماره 209 تاثیر رو به رشد آموزههای تئاتر گروتفسکی در لهستان و جامعه بینالملل کاتلین سیوفی معین محب علیان
دیمون کلی / آراز بارسقیان تحلیل متن (قسمت پنجم) «دریک سَندرس» از اسرار مگو میگوید: سَندرس با نمایشنامهنویس افسانهای، آگوست ویلسون، سالها و تا زمان مرگش یعنی سال ۲۰۰۵ از نزدیک کار کرده است. بعد از ...
محمدبابایی نگاهی شتابزده به تاریخ نمایش و نمایشنامه در ایران زمینههای تئاتر معاصر ایران ریشه تئاتر معاصر ایران را باید در «نمایشهای شادیآور» (Farce) که از اواسط عهد صفوی آغاز شده است یافت. در این دوره دستههای ...