گفتوگو با حمیدرضا نعیمی گپ و گفتی میان دو فنجان چای از بدایت امر رویه ماهنامه نمایش در مباحث تئاتری براساس دیالوگ بوده است و در این راه هیچ حذف یا گروهگرایی و محدودیتی و... مورد توجه نبوده است؛ مکتوب ماهنامه این مدعا ...
گفتوگو با بانو افسر اسدی همه چیز کمکم رنگ باخت خیلی کوچک بود که با تشویقهای پدرش به کارهای هنری علاقهمند شد و در این زمینه هم کار کرد. او معتقد است: «یک بخش از هر هنری استعداد ذاتی است و بخش دیگر آن پرورش و آموزش ...
گفتوگو با دکتر محمودرضا رحیمی نبود فلسفه در تئاتر در زمانی که «تئاتر بیچیز» محدود به شیوههای خود میشد، سایر تئاترها بر روی عناصر مختلف دیگری تاکید میکردند مثل استفاده از وسایل الکترونیکی که تئاتر بیچیز ...
پری زادی در باغ عرفان! نصرالله قادری حقیقت ژرف این است که انسان در این عالم به معنای بسیار عمیق کلمه ...
گفتوگو با استاد مهدی ثانی تابلویی شگفت از رنجها و شادیها مرجان سمندری مهدی ثانی، اول پاییز ۱۳۲۴ در محلهی چهار سوق کهنهی کرمان به دنیا ...
مهدی ثانی پدر تئاتر کرمان پرستو یزدان پناه کرمانی تئاتر شهر کرمان بعد از انقلاب تا سال ۷۳ بیشتر به وسیلهی دو ...
نقد نمایش «جریان مبهم یک خانه ویلایی» متافیزیکواسکیزوگرافی!؟ نویسنده: دکتر محسن اسماعیلی کارگردان: احمد حامدی
یادکرد زنده یاد استاد حمید سمندریان من این لحظه مرگ را نمیخواهم در خودم ببینم!نصرالله قادری مقدمه بهار بود و آسمان گریه میکرد که به دیدارش رفتیم. من، خانم مرجان سمندری و خانم ...
مروری کوتاه بر فعالیتهای هنری استاد محمدرضا امیرخانی محمدرضا امیرخانی بازیگر و نمایشنامهنویس، بیست فروردین سال ۱۳۴۰ در یزد به دنیا آمد. او فعالیت در عرصه تئاتر را به صورت مستمر از پاییز ۵۹ یعنی زمانی که ۱۹ سال داشت آغاز ...
نقد نمایش قاسمآباد سمفونی ناکوک مردگان برزخی که پوریا گلستانی در نمایش «قاسمآباد» آفریده، باورکردنی نیست. اندیشهی پشت این نمایش و پیامی که دربر دارد، ارزشمند است اما این اندیشه و پیام نشأتگرفته از ...
گفتوگو با دکتر غلامحسین دولت آبادی دراماتورژ مغز متفکر تئاتر است! کاربرد، اهمیت و نقش «دراماتورژ» در تئاتر ایران نامشخص و گنگ و حتی ناشناخته است به طوری که متأسفانه هنوز برای ما، مرز بین فعالیتکارگردان و دراماتورژ روشن ...
گفتوگو با بهناز نازی تغییر کار سختی است... بهناز نازی، بازیگر تئاتر و عضو گروه تئاتر شایا، متولد تهران است. او دانش آموخته رشته طراحی صحنه از دانشکده هنر و معماری است و کار خود را با بازی در نمایش «گمسار» به ...
مروری کوتاه بر فعالیتهای دکتر یدالله آقاعباسی تولد: سال (۱۳۳۱ کرمان) تحصیلات: دیپلم ریاضی (دبیرستان شاهپور کرمان، ۱۳۵۰)، لیسانس مدیریت (کرمان، ۱۳۵۴)، ...
یادداشتی به بهانه اجرای نمایش ملاقات به کارگردانی پارسا پیروزفر دو ملاقات منصور خلج نمیخواستم اینگونه قلم بزنم، اما به خود حق میدهم که وقتی با ...
نقد نمایش لکلکهای حقیقی مقاومت در برابر قواعد فرموله نویسنده: حمیدرضا رادمند (بر اساس «لانه خرگوش» نوشتهی دیوید لیندزی، ترجمهی مرجان موسوی کوشا)
گفتوگو با دکتر مسعود دلخواه همه چیز سیاسی شده است بدون شک میان تعهد در هنر به شکل عام، که در هنرها بهویژه در تئاتر مورد بحث است، با تعهد هنرمندانه، اختلافی عمیق وجود دارد که در ظاهری آراسته و کاملاً ژورنالیستی میان ...
گفتوگو با بهروز غریبپور زبان موزون و شاعرانه گروه تئاترعروسکی آران، با سرپرستی و کارگردانیِ بهروز غریبپور تاکنون اپراهای عروسکیِ زیادی را به صحنه برده است که در این میان اپراهای «رستم و سهراب»، «اپرای حافظ»، ...
مروری برفعالیتهای هنری استاد منصور خلج منصور خلج پژوهشگر، کارگردان و بازیگر، سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. به دلیل شغل پدرش در کودکی با خانواده به کرمانشاه رفتند و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ...
نقد نمایش «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» روایت یک تن، روایت بسیارها نویسنده و کارگردان: علیرضا کوشک جلالی عبدالرضا فریدزاده
گفت و گو با دکتر یدالله آقاعباسی فقر فلسفه افتخاری ندارد فلسفه در تمام اعصار کم و بیش در کنار نهادهای فرهنگی همچون هنر خصوصا تئاتر بوده و در حقیقت فلسفه ماده و صورت فکری هنرها را پشتیبانی کرده و به آنها خطمشی میدهد. به ...
گفتوگو با مرشد محسن میرزاعلی نقالی ابزاری برای رشد و بالندگی محسن میرزاعلی مرشد جوانی است که همانند پدراناش کار خود را از شش ماهگی با تعزیه آغاز کردهاست. او به همراه پدرش برای پردهخوانی به مجالس مختلف میرفت. به گفته خودش ...
گفتوگو با آندرانیک خچومیان من عاشق تئاتر هستم آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر تئاتر متولد ۱۳۳۴ است. او زمینهساز حضور نویسندگان و گروههای تئاتری دو کشور ارمنستان و ایران به مناسبتهای مختلف بود. و عضو انجمن ...
دربارهی مترسکها در شب و عروسکها، دو نمایشنامه از بهرام بیضایی اکبر رادی «مترسکها در شب» کابوسی است که به شیوهی فرنگی و با استفاده از ...
نقد نمایش تبرئه آش نخورده و دهان سوخته نویسنده: جسیکا بلنک، اریک جنسون مترجم و کارگردان: منیژه محامدی
گفتوگو با پیمان زند این روزها فرصتی برای حرف زدن نداریم جواد متین پیمان زند نویسنده و کارگردان تئاتر، مجری برنامههای شبانه تلویزیون ...
مروری کوتاه بر فعالیت های استاد جلال ستاری جلال ستارى ـ ۱۳۱۰ ـ رشت ـ عزیمت به سوئیس براى تحصیل در رشته روانشناسی بالینى
نقد نمایش «اوبو» مردی که میخواست سلطان باشد نویسنده: آلفرد ژاری کارگردان: میرعلیرضا دریابیگی دکتر شهرام خرازیها اجرای نمایش صحنهای بر اساس نمایشنامه ...
نقد نمایش مردی به نام دایک مغفول وانهادنِ نکات و ظرایف نویسندگان: هال ورثی هال و روبرت میدل مس مترجم: جمشید شاه محمدی
گفتوگو با دکتر یدالله آقاعباسی کشف تصویر کنش نمایشی میزانسن در لغت به هر آنچه در صحنه است، اشاره دارد. در تئاتر هر چه را که در سِن میتوان دید، به عنوان میزانسن طراحیشده برای آن، به کارگردان نسبت میدهند. ...
گفتوگو با مجید جعفری کار ما بازنشستگی ندارد! خیلی کوچک بود که تماشاگر تعزیه شد و هر روز برای دیدن این نمایش جادویی میرفت تا اینکه یک روز به جای یکی از دو طفلان مسلم وارد میدان شد... از آن روز همه چیز برای او شروع ...
نقد نمایش «لیرشاه» فضیلتهای نصفه، شقاوتهای کامل نویسنده: ویلیام شکسپیر دراماتورژ و کارگردان: دکتر مسعود دلخواه
گفتوگوی نصرالله قادری و غلامحسین دولتآبادی با دکتر یحیی آذرنوش در موقعیتی پیشبینی نشده، استاد یحیی آذرنوش را یافتم. اصلاً فکر نمیکردم گذرم به جایی که استاد تدریس میکند بیفتد. اما خوب، چرخ زمانه است دیگر. هر چیزی از آن ...
گفتوگو با مرشد ابوالحسن میرزاعلی دیگر نمیتوانم تعزیه بخوانم! استاد مرشد ابوالحسن میرزاعلی سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او از نوادگان تعزیهداران تکیه دولت تهران است و از سن پنج سالگی در مکتب پدر مرحومش مرشد حاج آقا تقی میرزاعلی ...
نقد نمایش مزا مزاکسب و کار آقای س. ه نویسنده و کارگردان: سیروس همتی ـ سعید محبی سیروس همتی چگونه هنرمندی است؟ اگر ...
نقد نمایش «دلفینها» خفته در آغوش گرم مرگ نویسنده وکارگردان: محمد خداوردی ـ دکتر شهرام خرازیها نام نمایش ...
گفتوگو با اللهقلی نظری باز هم به تئاتر فکر میکنم الله قلی نظری یکی از قدیمیترین هنرمندان تئاتر استان گلستان است. او سالها خاک صحنه خورده و کهنه کار این رشته هنری است. هرگز از ناملایمات در کار هنر گلایهای ندارد و ...
ظهور موج جدید نمایشنامهنویسان سیاسیلیدیا آدِتانجی، جک تورن، بولا آگباجی، آلیا بانو، آدام بریس، لوسی کرکوود و... به گفتهی دیوید ادگار، نمایشنامهنویس با سابقه، نسل جدیدی از نمایشنامهنویسان سیاسی به سنت غنی نمایشنامهنویسی بریتانیا پیوستهاند. اینک نمایشنامهنویسان ...
مولتیمدیا، فضایی برای تعامل انسان و تکنولوژی در تئاتر پست مدرن غلامحسن شمس[i] به نظر میرسد که انسان در این دوران دیگر تکیهگاه مطمئنی ندارد. تغییرات ...
تاثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر تعلیمی ادبیات مکتوب ایران به لحاظ غنای مفاهیم و قدمت و حضور پر رنگ چند هزار ساله و ظهور اندیشمندان و نویسندگان پارسی زبان در طول تاریخ، توانسته یکی از گنجینههای شاهکار ادب ...
گفتوگو با حسین مسافرآستانه تاوان عاشقی... حسین مسافرآستانه هنرمند خوشرویی است که همانند خیلی از هم صنفهای خود فعالیتهایش را در تئاتر از دوران درس و مدرسه آغاز کرده است. آن روزهایی که به گفته خودش ...
نقد نمایش ضیافت شبانهای برای شبنم در عمارت نوفللوشاتو ضیافتی برپاست ناصر بزرگمهر- به نظر میرسید که با تغییر فرهنگ و پیشرفت فناوری و گسترش زندگی شهرنشینی و پیدا شدن کلمات جدید و اصطلاحات مدرن، سالهای هزاره سوم، سالهای مفاهیمی از ...
نقد نمایش «دده خانم» نویسنده و کارگردان: جواد عاطفه «زن نیک آن بُوَد که پارسا بُوَد» شوکا حسینی نمایش «دده خانم» دومین بخش از سهگانهی «خانم» است که به نویسندگی و کارگردانی جواد عاطفه و بازی درخشان عاطفه پاکبازنیا به نمایش درآمده است. اولین بخش ...