در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر»  نمایشنامه‌نویس و کارگردان: شایان افکاری

کجا درس نمایشنامه‌نویسی خوندی؟
نقد نمایشـ «شلیک به تئاترشهر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: شایان افکاری

کجا درس نمایشنامه‌نویسی خوندی؟

هومن نجفیان- نمایش شلیک به تئاترشهر براساس فیلم گلوله‌ها برفراز برادوی (Bullets Over Broadway) به کارگردانی وودی الن و نویسندگی مشترک وودی آلن وداگلاس مگ گراس تنظیم شده است. بله درست خواندید تنظیم شده است. اینجا ما با اقتباس مواجه نیستیم و برای اینکه شلیک به تئاترشهر یک اثر جدید نیست، ...


نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامه‌نویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی

بالماسکه و ...
نقد نمایش «یرماغ» نمایشنامه‌نویسان: مریم محمدی و مهیار احمدی ،کارگردان: مریم محمدی

بالماسکه و ...

شهرام خرازی‌ها- «یرماغ» برداشت آزاد نسبتا موفقی از نمایشنامه معروف «یرما» نوشته فدریکوگارسیا لورکا است. نمایشنامه لورکا درباره زنی روستایی است که به سبب نداشتن فرزند، مورد سوءظن شوهرش خوآن و تحقیر اهالی قرار می‌گیرد. «یرماغ» در زیرساخت تا حد قابل‌توجهی به روح کلی حاکم بر ...


نقد نمایش «تئاتر قجری» نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت

مشکلات بنیانی یک اجرا
نقد نمایش «تئاتر قجری» نویسنده و کارگردان: داریوش رعیت

مشکلات بنیانی یک اجرا

عبدالرضا فریدزاده- اینکه ناصرالدین‌شاه قرار بوده در تئاتری به مناسبت پنجاهمین سال سلطنتش بازی‌کند چقدر صحت تاریخی دارد نمی‌دانم اما اساس نمایش تئاتر قجری بر تمرین نمایش «در انتظار گودو» با بازی او و رژیستوری اعتمادالسلطنه است و آغازش از حضور این‌دو در بیابانی بی آب و علف ...


گفت‌وگو با محسن حسینی در شماره 226 مجله نمایش

تبعیدی‌ها و پناهنده‌ها
گفت‌وگو با محسن حسینی در شماره ۲۲۶ مجله نمایش

تبعیدی‌ها و پناهنده‌ها

فرهنگ تئاتر، تالیف برند زوخر، تئاتر تبعید یا تئاتر پناهنده را این‌گونه تعریف می‌کند: «تئاتر تبعید تئاتری است که توسط هنرمندانی که به دلایل سیاسی به سرزمین‌های دیگر پناهنده شده‌اند، در کشورهای پناه‌دهنده تولید می‌شود». طبق ارزیابی زوخر، کار تئاتری در چنین شرایطی بخصوص ...


نقد نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم ،کارگردان: دکتر رحمت امینی

از حال بد به حال خوب
نقد نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم ،کارگردان: دکتر رحمت امینی

از حال بد به حال خوب

سعید محبی- «جعفر خان از فرنگ برگشته» در ادامه کارهای نمایشی «رحمت امینی» گامی رو به جلو محسوب می‌شود. «جیجیک علیشاه» نمایش قبلی او که چند سال پیش در همین سالن سنگلج به روی صحنه رفت، نشان داد که علاقه و تاکید امینی بر بازسازی نمایش‌های قدیمی دغدغه شخصی نیست و تئاتر امروز باید ...


نقد نمایش «دیور»  نویسنده: هاله مشتاقی‌نیا سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان: آریان رضائی

وقتی از نمایش تعاملی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟
نقد نمایش «دیور» نویسنده: هاله مشتاقی‌نیا سرپرست، ایده‌پرداز و اجراگردان: آریان رضائی

وقتی از نمایش تعاملی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

آزاده فخری- از نظر نگارنده تمام نمایش‌ها تعاملی هستند؛ مخاطب از لحظه‌ای که به یک نمایش فکر می‌کند تا بلیط آن را بخرد یا نه، وارد تعامل با یک نمایش می‌شود. بعد از تهیه بلیط به هر روشی، تماشاگر ناخودآگاه ـ و چه بسا خودآگاه ـ تعامل خود با نمایش را آغاز می‌کند. وقتی تماشاگر تصمیم ...


نقد نمایش «سانتی‌متر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: مرتضی شاه‌کرم

فرمالیسم معناگرا و ایرانی
نقد نمایش «سانتی‌متر» نمایشنامه‌نویس و کارگردان: مرتضی شاه‌کرم

فرمالیسم معناگرا و ایرانی

هومن نجفیان- نمایش سانتی‌متر از کوچک شدن آدمی سخن می‌گوید در بیکرانه‌ی جهان، آنجا که کالاشدن یک ارزش است و هر انسان به اندازه‌ای که می‌تواند کالا خریداری‌کند می‌تواند شریف باشد و جانشین خدا شود در این خاکدان. از سوی دیگر سانتی‌متر اندیشه‌های ساده و کوچکی را نیز بیان ...


نقد نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت»  نویسنده: محمد چرمشیر  کارگردان: آتیلا پسیانی

شکسپیر در داج سیتی!
نقد نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نویسنده: محمد چرمشیر کارگردان: آتیلا پسیانی

شکسپیر در داج سیتی!

شهرام خرازی ها- «دیابولیک: رومئو و ژولیت»، خوانش جدید محمد چرمشیر از «رومئو و ژولیت» با کارگردانی آتیلا پسیانی، نه آن‌چنان موفق است که شایسته ستودن باشد و نه آن‌قدر خنثی و ضعیف است که بتوان بی‌تفاوت از کنارش گذشت. شهرت «رومئو و ژولیت» شکسپیر به حدی است که دو شخصیت اصلی‌اش به ...


نقد نمایش «نحس» نویسنده و کارگردان: تینو صالحی در شماره 224 ماهنامه نمایش

عشق می‌ماند
نقد نمایش «نحس» نویسنده و کارگردان: تینو صالحی در شماره ۲۲۴ ماهنامه نمایش

عشق می‌ماند

عبدالرضا فریدزاده- شانزدهمین فرزند خانواده‌ای از طایفه گرمسیری‌ها، پس از ۱۵ فرزندی که مرده متولد شده‌اند، به جادوی جادوگرانی که اسامی نمادینشان آنان را مظاهر دوران و زندگی جدید معرفی می‌کند، زنده به دنیا می‌آید. بر او نام «فَرخ» به معنی شومی و نحسی و نکبت می‌نهند زیرا در ...


نکوداشت دکتر فرشاد فرشته حکمت در شماره 220 مجله نمایش

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت
نکوداشت دکتر فرشاد فرشته حکمت در شماره ۲۲۰ مجله نمایش

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت

مروری بر فعالیت های دکتر فرشاد فرشته حکمت عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران.۱۳۶۹ ...


در شماره ی 220 مجله نمایش بخوانید...

گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها)
در شماره ی ۲۲۰ مجله نمایش بخوانید...

گسستگی نظام دلالتی در بررسی آثار ژان ژنه (کلفت ها)

ژنه در بیان اجرایی کلفت‌ها به نکات پر اهمیتی اشاره می‌کند که لازم است درابتدای این بخش در پیوند با مباحث پیش رو مد نظر قرار گیرد. او اشاره دارد که اساساً وحدت روایت از یکنواختی بازی زاده نمی‌شود، بلکه نتیجه‌ی هماهنگی میان گوناگونی بسیارِ قطعه‌ها و گوناگونی بسیار ...


در شماره ی 220 ویژه ی دی ماه بخوانید...

ریچارد شکنر و بازیگر مناظره‌ای
در شماره ی ۲۲۰ ویژه ی دی ماه بخوانید...

ریچارد شکنر و بازیگر مناظره‌ای

نوشته استیون جیمز پیترز /دانشگاه تکزاس انتخاب و ترجمه : معین محب‌علیان ریچاردشکنر آرمان سراسری در بازیگری و کارگردانی را با اتکا بر دو عنصر ادراک و مراحل معرفی رشد شخصی ارائه کرده است. او گروه پرفرمنس را در ۱۹۶۷ با فرض بر این نکته تشکیل داد که هنر تئاتر و زندگی روزمره، استمرار ...


۱ ۲  ۳  ۴ »
۱۲ از ۱۰۴ نتیجه
۱ از ۹ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰