در حال بارگذاری ...

استفان کارام

نگارنده: فاطمه خسروی

 

استفان کارام نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی است. نمایشنامه‌هایش «پسران پیامبر»، کمدی درامی درباره‌ی یک خانواده‌ی لبنانی آمریکایی و «آدم‌ها» به ترتیب در سال‌های 2012 و 2016 نامزد نهایی دریافت جایزه‌ی پولیتزر بودند. نمایشنامه‌ی آدم‌ها در سال 2016 برنده‌ی جایزه‌ی تونی برای بهترین نمایشنامه شد.

کارام در اسکرنتون پنسیلوانیا در یک خانواده‌ی لبنانی آمریکایی با مذهب مارونیت بزرگ شد. او در سال 2002 از دانشگاه براون فارغ‌التحصیل شد و سپس در جشنواره یوتا شکسپیر شرکت کرد و در آنجا با آرین موئد (که در آدم‌ها حضور یافت) و جی. پی. پاپارِلی که با او در نمایش کولومبینوس همکاری نمود خود و آدم‌ها را در شیکاگو کارگردانی کرد آشنا شد. کارام در «نیو اسکول» به تدریس مشغول است. نمایشنامه‌هایش در آف برادوی و برادوی به نمایش درآمده‌اند.

وی در سال‌های 1997، 1998 و 1999 برنده‌ی جشنواره‌ی نمایشنامه‌نویسان جوان سراسر کشور، بلنک تئاتر بود. کارام برای نمایشنامه‌ی کار هنری 1997، اگنس 1998 و در چشم شاهد 1999 برنده‌ی جشنواره‌ی مذکور شد.

در سال 2001 نمایشنامه‌ی موزیکالش به نام اِما برنده‌ی جایزه‌ی تئاتر موزیکال کالج آمریکایی کندی سنتر شد. پسران پیامبر در سال 2012 برنده‌ی جوایز انجمن منتقدان تئاتر نیویورک، انجمن منتقدان آوتر و لوسیل لورتل برای بهترین نمایشنامه شد.

نمایشنامه‌ی آدم‌ها بعد از پسران پیامبر دومین سفارش کمپانی تئاتر راندابوت بود. این نمایش در نوامبر 2014 اجرای سراسری در شیکاگو داشت و جی.پی پاپارِلی آن را کارگردانی کرد. آدم‌ها در 18 فوریه 2016 در برادوی اجرا شد. این نمایش همچنین در 25 اکتبر 2015 برای نخستین بار در آف برادوی به نمایش درآمد و تا 3 ژانویه 2016 ادامه داشت.

بنابرگفته‌ی الکسیس سولوسکی (در نیویورک تایمز) «آقای کارام در کمدی‌های دردناکی که در واقع نباید جالب باشند تخصص خوبی دارد. او در نمایشنامه‌ی بحث و گفت‌وگو به سه دوست صمیمی که قصد بازسازی باشگاه قدیمی را دارند اما پس از مدتی دچار مشکل می‌شوند می‌پردازد... در آدم‌ها، شام شب شکرگزاری یک خانواده‌ی ایرلندی آمریکایی، آکنده از افسردگی، دیوانگی، بیماری و هیولای 11 سپتامبر است. البته این نمایشنامه هم کمدی است. حداقل تا حدی. احتمال دارد یک داستان ترسناک هم باشد».

استفان کارام درباره‌ی شکست و راه‌های پردردسر، اتفاقی و حیاتی که زندگی ما را جلو می‌برد می‌نویسد. وی روش منحصربه‌فردی برای انعکاس فرهنگ آمریکایی دارد که می‌تواند تماشاگر را به یک اندازه سرگرم و احساساتی کند. شوخ‌طبعی کارام چشمگیر است و می‌تواند با واژگان اندکی، سرگرم‌کننده باشد... او متذکر می‌شود که نمایشنامه‌هایش را با عوامل اصولی آغاز می کند: شخصیت و طرح داستان.

از دیگر نمایشنامه‌های این هنرمند آمریکایی می‌توان به باغ آلبالو (اقتباسی) 2016 و خواهران مرموز 2011 اشاره کرد. در کارنامه‌ی هنری کارام فیلمنامه‌های بحث و گفت‌وگو 2017 و مرغ دریایی 2018 (اقتباس از نمایشنامه‌ی مرغ دریایی چخوف) به چشم می‌خورد.

استفان کارام برنده‌ی جایزه‌ی اُبی و دو بار نامزد نهایی دریافت جایزه‌ی پولیتزر است.

نمایشنامه‌ی آدم‌ها با ترجمه‌ی علی محرابی توسط انتشارات یکشنبه روانه بازار کتاب شده‌است.




نظرات کاربران