در حال بارگذاری ...

بانوی هنرمند...

افسر اسدی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ۲۷‌دی‌ماه سال‌۱۳۳۶ در میانه به‌دنیا آمد.

اسدی، سال‌۵۵ دیپلم ادبی خود را گرفت و در سال ‌۶۵ در رشته کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

وی فعالیت‌های هنری خود را با تئاتر آغاز کرد. نخستین حضور حرفه‌ای او در نمایش «براند» به‌کارگردانی قاسم سیف بود که در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت. البته در این سال افسر اسدی در دو پروژه دیگر هم حضور پیدا کرد: تله‌تئاتر «نقاشی روی چوب» نوشته اینگمار برگمان به‌کارگردانی منوچهر شیبانی و مجموعه «هزار دستان» به‌کارگردانی علی حاتمی که تولید این مجموعه‌تلویزیونی هشت‌سال به‌طول انجامید و از سال‌۶۶ پخش این مجموعه از شبکه‌یک آغاز شد.

اسدی خاستگاهی تئاتری داشت و شاید به همین‌دلیل بیشتر از مدیوم تصویر برای حضور روی صحنه تئاتر حساسیت به‌خرج می‌داد. او از سال‌۶۳ تا امروز در نمایش‌های اندکی بازی کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «سوءتفاهم» به‌کارگردانی اصغر همت، «آن‌سوی آینه» (شاپرک خانم) و «یک‌زن یک‌مرد» به‌کارگردانی آزیتا حاجیان، «چشم‌هایش می‌خندد» (یلدا) به‌کارگردانی حسین پارسایی، «درام‌های زندگی» به‌کارگردانی بابک محمدی و «سهروردی» به‌کارگردانی شکرخدا گودرزی اشاره کرد. «سهروردی» آخرین فعالیت افسر اسدی روی صحنه تئاتر بود که مهرماه 96 در تالار وحدت اجرا شد، هرچند او در تلویزیون به بازیگری در تله‌تئاتر ادامه داد. اسدی تا زمانی‌که این نوع برنامه‌ها هنوز اهمیت داشتند و صداوسیما به‌ساخت تله‌تئاتر اهمیت می‌داد در تله‌تئاترهایی همچون «آهسته با گل‌سرخ» و «تله‌موش» بازی کرد. البته فعالیت‌های او در تلویزیون به این آثار محدود نیست. افسر اسدی در سریال‌هایی همچون «باغ سرهنگ»، «ریحانه»، «دزدان مادربزرگ»، «روزگار وصل»، «وزیرمختار» و ... بازی کرده است.

نخستین حضور افسر اسدی بر روی پرده سینما در سال‌۶۳ میسر شد. او در این سال در فیلم « شب مکافات» به‌کارگردانی فرامرز باصری به‌ایفای نقش پرداخت. وی در این سال‌ها در فیلم‌هایی همچون «عبور از غبار» و «زمان از دست رفته» به‌کارگردانی پوران درخشنده، «سربلند» به‌کارگردانی فتحعلی اویسی، «روسری آبی» به‌کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، «تهران روزگار نو» به کارگردانی علی حاتمی، «اسب» به‌کارگردانی بابک محمدی، «ملی و راه‌های نرفته‌اش» به‌کارگردانی تهمینه میلانی، «رقص‌پا» به‌کارگردانی مزدک میرعابدینی، «روزهای انتظار» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سال های خاکستر» به کارگردانی مهدی صباغ زاده، «یک وجب آسمان» به کارگردانی علی وزیریان، «12 صندلی» به کارگردانی اسماعیل براری، «نیمکت» به کارگردانی فلورا سام و همچنین سریال «تنها در تاریکی» به کارگردانی مسعود رشیدی حضور داشت که بازی او در فیلم «عبور از غبار» عنوان بهترین بازیگر نقش‌دوم زن از هشتمین‌دوره جشنواره فیلم فجر را برایش به‌ارمغان آورد و برای بازی در فیلم روسری آبی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

تازه‌ترین فعالیت افسر اسدی بازی در فیلم «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی کیومرث پوراحمد است.

البته فعالیت وی در زمینه سینما تنها به‌بازیگری محدود نمی‌شود و در کارنامه کاری این هنرمند، چهره‌پردازی فیلم «پرواز پنجم‌ژوئن» به‌کارگردانی علیرضا سمیع‌آذر در سال‌۶۸ هم به چشم می‌خورد.

یکی از نکاتی که باید درباره افسر اسدی به آن اشاره کرد، انتشار مجموعه‌شعر «چوب حراج» در سال‌۸۰ و مجموعه شعر «پروانگی (5+1)» است.

درنهایت می‌توان گفت افسر اسدی در تمام مدیوم‌ها: تئاتر، سینما، تلویزیون و ادبیات بسیار گزیده‌کار است.




نظرات کاربران