در حال بارگذاری ...
رضا شیرمرز

شرکت‌‌های تئاتری یونان

منشور تئاتر ملی که در نشریه‌ی دولتی در سال 1930 به چاپ رسید، می‌‌گوید که این تئاتر برای حمایت از مفهوم زیبایی، اعتلای ادبیات نمایشی و تئاتر یونانی و اجرای درام یونان باستان، میانه و مدرن به همراه شاهکارهای نمایشنامه‌‌نویسی جهان تأسیس شد. تئاتر ملی یونان در سال 1930 راه‌‌اندازی شد و نخستین مدیران آن، تحصیلکردگان تئاتر در یونان و خارج از یونان بودند که آرزوی آشنا کردن مخاطب یونانی با بهترین رپرتوار مدرن را در سر می‌‌پروراندند. آنها تئاتر ملی را محفلی می‌‌دانستند که می‌‌تواند به یاری میراثی سترگ، یونانی‌‌ها را به عنوان شهروندان اروپایی آموزش بدهد. به همین دلیل به احیای درام یونان باستان دست یازیدند. فُتُس پُلیتیس (1934-1890) اولین مدیر تئاتر ملی بود که کارگردانی آثار دراماتیک یونان باستان را در کارنامه‌ی خود داشت. نخستین نمایشی که در تئاتر ملی به صحنه رفت آگاممنونِ اشیل (1930) بود. ذیمیتریس رُندیریس، مدیر تئاتر ملی از سال 1934، خود را وقف احیای درام باستان کرد و در پایه‌‌گذاری جشنواره‌ی اپیداورس در 1954 و اجراهای هِرُد آتیکوس از درام یونان باستان، نقش بسزایی داشت. اَلکسیس مینُتیس، یکی از بزرگ‌‌ترین بازیگران یونانی قرن بیستم نیز با اقتباس‌‌های ناتورالیستی و اکسپرسیونیستی‌‌اش از درام یونان باستان، نقش بزرگی در احیای دوباره‌ی نمایشنامه‌‌های به‌‌جامانده از یونان باستان داشت. لحن شعاری و اغراق‌‌آمیز اجراهای نخستین تئاتر ملی از درام یونان باستان، به‌‌تدریج جای خود را به توان غریزی هنرمندان برای ارایه‌ی تأویلی هنرمندانه از ایده‌‌های شاعران تراژدی‌‌نویس داد.

از جمله کارگردانان دیگری که دعوت به همکاری در تئاتر ملی شدند اَلِکسیس سولوموس[i] (2012-1925) بود. سولوموس تراژدی و کمدی‌‌های یونان باستان را به صحنه برد و....

.
.
.
.
خوانندگان و علاقمندان  محترم می توانند مطلب کامل  این مقاله را از طریق مراجعه  به سایت  www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.
 

[i]- Alexis Solomos (Αλέξης Σολομός)




نظرات کاربران