در حال بارگذاری ...
مجله شماره 207 نمایش

تئاتر و رکود اقتصادی (ایسلند)

سوین آینارسن سمیه یعقوبی

مسئله‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که فروپاشی اقتصادی در ایسلند نه تنها سه بانک مطرح این کشور، بلکه کل جامعه و از جمله تئاتر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ایسلند یکی از پنج کشور کوچک شمال اروپاست که تنها 340000 نفر جمعیت دارد و از امتیاز بین‌المللی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) برخوردار است و یک جامعه با رفاه و نرخ درآمد نسبتا بالا است. هفت دانشگاه و کتابخانه ملی، به علاوه موزه ملی و ارکستر سمفونیک حرفه‌ای و تئاتر ملی در آن وجود دارد: در واقع، ایسلند از تمام جنبه‌های فرهنگی یک جامعه برخوردار است و با توجه به این شرایط، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در سطح بالایی در سراسر ایسلند قرار دارد.

این کشور به غیر از تئاتر ملی در ریکیاویک، پایتخت ایسلند، مرکز تئاتر بزرگی به نام «تئاترشهر» نیز دارد که تحت حمایت مالی شهرداری است. علاوه برآن شرکت تئاتری رقص نیز تحت حمایت‌های مالی بلاعوض دولت قرار داد. همچنین مرکز اپرا و موسیقی ایسلند با حمایت‌های مالی دولت اداره می‌شود و مرکز موسیقی سمفونی «هارپا» که سالانه بیش از 1500 کنسرت در آن برگزار می‌گردد و میزبان نوازندگان مطرح خارجی است، با حمایت مالی دولت به کار خود ادامه می‌دهد. از دیگر بخش‌های حرفه‌ای تئاتر می‌توان از مدرسه تئاتر دولتی که بخشی از دانشگاه هنر ایسلند است نام برد. برخی از گروه‌های تئاتری که با حمایت و بودجه مالی دولت به فعالیت می‌پردازند، تمایل به همکاری‌های کوتاه مدت دارند. در جشنواره‌ها از گروه‌های نوپا و تازه تاسیس تئاتری که در حومه شهرها و روستاها به اجرا می‌پردازند حمایت می‌شود و نمایشنامه‌نویسان جوان و نمایشنامه‌هایی که برای کودکان نوشته می‌شوند مورد حمایت قرار می‌گیرند. ...

.

.

.

.

.

 

خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.




نظرات کاربران