در حال بارگذاری ...
مجله شماره 207 نمایش

تحلیل متن (قسمت ششم)

دیمون کلی آراز بارسقیان

گریگوری لیهین هم به دانشجویان لیسانس هم به دانشجویان فوق‌لیسانس در دانشگاه کارنیج ملون شهر پیتسبورگ درس کارگردانی می‌دهد. لیهین سابقه‌ای طولانی در کارگردانی برای سینما و تئاتر دارد و می‌داند باید چه رفتار درستی با ایده‌هایی که همکاران تئاتری می‌دهند داشت. او می‌گوید: «قابلیت تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه چه بگویید، برای آدم‌های با تجربه بسیار پر چالش است. به همین خاطر از دانشجویان به طور خیلی دقیق می‌خواهم ایده‌هایشان را درباره‌ی متن نمایشنامه بدهند: چگونه از متن برای خودتان پرده‌برداری می‌کنید؟ همیشه نیم‌نگاهی به هدفتان داشته باشید؛ به هدف نهایی که قرار است جلوی تماشاگر به نمایش دربیاید. اگر بخواهید به زبان استعاره حرف بزنید، بزنید، این مهم است. ولی این استعاره‌ی شما چطور می‌تواند به نمایش نوری بتاباند؟»

مارک وینگ‌دیوی درباره‌ی هنر خوانش دقیق از متن نظراتی دارد. وی هم‌اکنون مدیر گروه کارشناسی بازیگری در دانشگاه نیویورک است. به خوبی تصاویر و لحظات فراموش‌نشدنی اجرای نمایش «جنگل دیوانه» نوشته‌ی کریل چرچیل در کارگاه تئاتر نیویورک به سال 1991 به یادم مانده. این شانس را داشتم که در نمایش «36 منظر» نوشته‌ی نایومی ایزوکا که در تئاتر رپرتواری برکلی به سال 2001 اجرا شد دستیارش باشم. او به من اهمیت بازشناسی و به تأخیر انداختن لحظات دراماتیک متن را آموخت. بعد از مصاحبه‌ای طولانی، او برایم بیانه‌ی هنری‌ای که بخشی از کار پرفسوری‌اش در دانشگاه نیویورک بود را خواند. ...

.
.
.
.

خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.




نظرات کاربران