در حال بارگذاری ...

دیدارِ آن‌سوی مرز
جیسون میلر

نگارنده: فاطمه خسروی

جیسون میلر بازیگر و نمایشنامه‌نویس آمریکایی در سال 1973 جایزه‌ی پولیتزر را برای نمایشنامه‌اش آن فصل قهرمانی گرفت اما بیشتر برای ایفای نقش پدر دامین کاراس در فیلم ترسناک جن گیر شناخته شد. نقشی که او در جن گیر 3 نیز تکرارش کرد. او بعدها در اسکرنتون پنسیلوانیا کارگردان هنری تئاتر اسکرنتون پابلیک شد و همانجا نمایشنامه‌ی آن فصل قهرمانی به اجرا درآمد.

میلر 22 آپریل 1939 در کویینز نیویورک به دنیا آمد. مادرش ماری کِلِر معلم و پدرش جان آنتونی میلر برقکار بود. اجداد وی کاتولیک ایرلندی و آلمانی بودند. خانواده‌ی میلر در سال 1941 به اسکرنتون رفتند و او همانجا از دبیرستان سنت پاتریک و دانشگاه جِسوییت ران اسکرنتون در رشته‌ی زبان انگلیسی و فلسفه فارغ‌التحصیل شد، سپس به عنوان دانشجوی فارغ‌التحصیل در دپارتمان نمایش به دانشگاه کاتولیک آمریکا در واشنگتن دی.سی رفت؛ با این حال اسوشیتدپرس گزارش داد که بر اساس نمره‌ی قبولی جیسون او آنجا موفق به کسب درجه‌ی کارشناسی‌ارشد شده است. میلر ادعا کرده بود که پیش از دریافت مدرک از او خواسته بودند به دلیل غیبت در کلاس‌ها و شرکت نکردن در امتحانات دانشگاه را ترک کند. وی در این مدت در نزدیکی دبیرستان کارول، نمایش و زبان انگلیسی تدریس کرد.

میلر در سال 1982 نسخه‌ی سینمایی آن فصل قهرمانی را کارگردانی کرد. او همچنین پروژه‌های مختلفی همچون روحیه‌ی شاد، هاروی، گناهان قلب و شیر در زمستان را کارگردانی کرد و در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت. جیسون در فیلم‌های برجسته‌ای همچون وکیل مدافع شیطان (1977)، ترکیب نهم (1980)، سربازان عروسکی (1984)، جن گیر 3 (1990) و رودی (1993) نیز بازی کرد.  

اجرای جدید برادوی نمایشنامه‌ی آن فصل قهرمانی در مارس 2011 به نمایش درآمد. در این اجرا پسر بزرگ میلر، جیسون پاتریک نقش پدرش را که بر اساس خود جیسون میلر بود بازی کرد.

میلر پدر بازیگرانی همچون جیسون پاتریک (از ازدواج اولش با لیندا گلیسون، دختر جکی گلینسون) و جاشوا جان میلر (از ازدواج دومش با سوزان برنارد) است.

این نمایشنامه‌نویس آمریکایی از سال 1972 ساکن کویینز نیویورک بود. وی 13 می 2001 بر اثر حمله‌ی قلبی در زادگاهش اسکرنتون پنسیلوانیا چشم از جهان فرو بست.

در سال 2004 از پُل سوروینو بازیگر و دوست دیرین میلر خواسته شد تا مجسمه‌ی نیم تنه‌ی برنزی از این نمایشنامه‌نویس و بازیگر فقید بسازد. از این مجسمه در دسامبر سال 2008 پرده‌برداری شد.

از دیگر کارهای جیسون میلر می‌توان به هیچ کس صدای طبل شکسته را نمی‌شنود 1970، لو گریگ از سرطان نمُرد 1971، شبح بریمور 2000 و سه نمایشنامه‌ی تک پرده‌ای 1973 اشاره کرد.

نمایشنامه‌ی برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر «آن فصل قهرمانی» برای اولین بار توسط نشر یکشنبه با ترجمه‌ی حامد صحت به چاپ رسیده است.




نظرات کاربران