در حال بارگذاری ...
مجله نمایش شماره 208

مزایا و مسائل مربوط به نقد اینترنتی تئاتر

نویسنده: راسل وارن // سمیه یعقوبی

در ایالت متحده امریکا شغل تمام‌وقت منتقد تئاتر در روزنامه‌ها تحت‌تاثیر بحران‌اقتصادی قرارگرفته‌است، بنابراین در بسیاری از ایالت‌های امریکا، تعداد مقالات انتقادی منتشر شده خیلی کمتر از گذشته است. اما از طرفی دیگر اینترنت نوعی نقدتئاتر خلق کرده است که هر روز در حال گسترش است. در این مقاله قصد دارم به ایجاد وب سایت‌های اینترنتی در ارتباط با نقد و بازنگری آثار تئاتری بپردازم و به عنوان سردبیر، سایت «انجمن وبلاگ‌نویسان تئاتری» را مورد بحث و نظر قرار بدهم و موارد قابل توجه این وب سایت از جمله مسائل مربوط به موضاعاتی همچون قدرت، کیفیت، اخلاق و هویت را مورد بررسی قرار دهم و در آخر پیشنهادات و توصیه‌هایی را به وبلاگ‌نویسان تئاتر و نویسندگان رسانه‌های سنتی عرضه کنم که چطور نقد اصولی تئاتر را بر روی سایت‌های اینترنتی رواج دهند.

با ظهور و شکل‌گیری اینترنت نقد تئاتر تغییرکرده است و دیگر به صورت سنتی که شغلی تمام وقت در روزنامه‌های رسمی بود وجود ندارد. درحالی‌که در سال 1990، بیشتر ایالت‌های امریکا، نقد تئاتر در روزنامه‌های رسمی داشتند، امروزه فقط یازده ایالت هنوز به نقد سنتی تئاتر می‌پردازند، ایالاتی مانند: نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، ساراسوتا، میامی، پیسبورگ، لویزیلا، سیاتل، لس آنجلس، سن جونز و سن فرانسیسکو. بنابراین تعداد منتقدین تئاتر که به صورت حرفه‌ای و تمام وقت کار می‌کردند کاهش یافته است و حرفه منتقد دائمی تئاتر در حال انقراض است. از طرف دیگر تعداد منتقدین تئاتر در فضای مجازی و اینترنت روبه افزایش است. سایت اینترنتی انجمن وبلاگ‌نویسان تئاتری در پی این رویداد ایجاد شده است. در این سایت که در سال 2012 شکل گرفته است، تاکنون 252 اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

 

زمینه شکل‌گیری

 بر‌ای درک عملکرد این سایت لازم است که رسانه و مفهوم تئاتری را بطور مفهومی درک کرده باشیم. شهر سالت‌لیک پایتخت ایالت یوتا است و در حدود 276 میلیون نفر جمعیت دارد. در این ایالت دو روزنامه رسمی مهم به نام‌های سالت لیک و خبر به چاپ می‌رسند که رکود اقتصادی باعث شده است که سردبیران آن، بخش مربوط به نقد تئاتری را حذف کنند و به نوعی منتقد حرفه‌ای تئاتر در این ایالت از شغل خود جدا افتاده است. در ایالت یوتا چهار شرکت تئاتری به نام‌های جشنواره شکسپیر یوتا، شرکت تئاتری پیشگام، شرکت تئاتری بی و شرکت بازیگری سالت لیک مشغول به کار هستند، که سه تای آخر در درون شهر سالت لیک و جشنواره شکسپیر در 400 کیلومتری جنوبی در منطقه روستایی واقع شده‌اند.

.
.
.
.
.
.
خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند. 




نظرات کاربران