در حال بارگذاری ...
شماره 209 مجله نمایش

نقد نمایش انقلاب زمستانی

اورنج تری، ریچموند، سری فاطمه صمدزاده

انقلاب زمستانی خوشامدگویی تمام عیاری به سال جدید است؛ از نوع خیلی سردش. رونالد شیملفنیگ چهل و نه ساله یکی از نمایشنامه‌نویسان پرکار آلمانی است که نمایشنامه انقلاب زمستانی را در سال 2013 و 2014 نوشته است. این نمایشنامه پاسخی به ظهور راست جدید در اروپاست. نمایشنامه او بهتر از اخطار با شیپور است و همچون ضدقهرمانش تودار و پنهان‌کار است. او از تماشاگرانش نمی‌خواهد برخیزند یا مقاومت کنند بلکه از آنها می‌خواهد از مشاهداتشان بیاموزند و با تماشای درامی که به تدریج گره‌گشایی می‌شود، بفهمند چه آسان می‌توان فریفته شد و تحت‌تاثیر قرارگرفت. او به چشمان شخص دیگری نگاه می‌کند و از او می‌پرسد: اگر می‌فهمید بیماری مهلکی دارد، واقعا چه چیزی می‌خواست ؟

درباره غریبه‌ای که «زنگ در طبقه متوسط» یک خانواده لیبرال را در کریسمس به صدا درمی‌آورد، هیچ عوام‌فریبی وجود ندارد. او نمونه نزاکت ـ و همانطورکه خودش می‌گوید «جوانمردی» ـ است، با زن مسن مهربان است، با بچه‌ها راحت است، باخ می‌نوازد، پزشک است و همانطور که کم کم آشکار می‌شود یک نئونازی است.

سرنخ‌های وفاداری او ـ لفظ «نظم جهانی»، اصرار او به میراث اجدادی و تجلیل او از کوهستان و موی بلوند ـ همگی به دقت در این نمایش جاسازی شده‌اند. گفتار او ـ با ترجمه دقیق دیوید تاشینگهام ـ حساب شده است و به ندرت به گفتار سیاسی کناره می‌زند. نیکلاس پروست به خوبی از عهده‌ی نقش این مهمان غریبه برمی‌آید. از خود دلواپسی می‌پراکند، گاهی مردد و گاهی متفکر است و کلیات مبهمی را با احترام ستایش می‌کند. او به چشمان شخص دیگری نگاه می‌کند و از او می‌پرسد: اگر می‌فهمید بیماری مهلکی دارد، واقعا چه چیزی می‌خواست؟ صداقت او مهلک است.

از ابتدای نمایش تا زمانی که کیت منهی اسیر مهمان غریبه می‌شود، زنی حساس و شکننده است. او آسیب‌پذیر، بداخلاق، مسن و با محیط ناسازگار است، دستپاچه تلاش می‌کند واکنش‌های دیگران را پیش‌بینی کند، تندی می‌کند، به سرعت تسلیم نوازش‌های مهمان می‌شود و همه اینها را با تندی کنایه داری بروز می‌دهد؛ با کج شدن دهان و سایه‌ای که روی صورتش می‌لغزد.

لورا راجر، دوینیک روآن و میلو تومی همگی بازیگرانی قوی هستند و بر اساس طرح مرکزی شیملفنیگ ماهرانه بازی می‌کنند؛ کاراکترها دستورهای صحنه را به خوبی دیالوگ‌هایشان از بر هستند که تاثیری کمدی و نیتی جدی دارند. ایده‌های صحنه که با افعال متضاد هستند نشان می‌دهند که همه وفادار به متن استادانه‌ای هستند. در تولید مشترک اورنج تری و کمپانی تورینگ اکتورز، رمین گری در مقام کارگردان بسیار مبتکرانه عمل می‌کند. ...

.

.

.

.

خوانندگان و علاقمندان محترم می توانند مطلب کامل این مقاله را از طریق مراجعه به سایت www.magiran.com دریافت و مطالعه فرمایند.  




نظرات کاربران