شمارهی ۲۴۵ ماهنامهی نمایش، ویژهی بهمنماه ۱۳۹۸ فهرست ابتدای سخن/ خواندن نمایشنامه برای معرفی و تولید/ مهدی ...
شمارهی ۲۴۴ ماهنامهی نمایش، ویژهی دیماه ۱۳۹۸ فهرست ابتدای سخن/ «جهان خاص» تئاتر و تلقین!/ نصرالله قادری
رو نمایی از آخرین تولیدات دفتر پژوهش و انتشارات نمایش شهرام کرمی در مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهشهای اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد، ...
شمارهی ۲۴۳ ماهنامهی نمایش، آذرماه ۱۳۹۸ فهرست ابتدای سخن/ حقیقت تئاتر دشوار است!/ نصرالله قادری توسعه تئاتر ...
ابتدای سخن تئاتر و ایستادن روی میدان مین! نصرالله قادری دروغ ادعای باطلی است که گوینده، عمداً آن را بهعنوان حقیقت ...
شمارهی 242 مجلهی نمایش، ویژهی آبانماه 1398 فهرست: ابتدای سخن/ تئاتر و ایستادن روی میدان مین!/ نصرالله قادری
دربارهی نمایش «فرشتهی تاریخ» از محمد رضاییراد بازار هیچفروشان یا تئاتر در عصر بازتولید «تئاترِ تهی» آراز بارسقیان نور ماه به آرامی دورتر میشود؛ گاهی قبل از اینکه دوباره به خواب بروم ...
گفتوگو با حمیدرضا نعیمی گپ و گفتی میان دو فنجان چای از بدایت امر رویه ماهنامه نمایش در مباحث تئاتری براساس دیالوگ بوده است و در این راه هیچ حذف یا گروهگرایی و محدودیتی و... مورد توجه نبوده است؛ مکتوب ماهنامه این مدعا ...
شمارهی 241 مجلهی نمایش، مهرماه 1398 فهرست ابتدای سخن /دیالوگ و جدل منطقی در گیتی تئاتر/ نصرالله قادری
معرفی نمایشنامهنویس اونوره دو بالزاک (1850ـ1799) منصور خلج انوره دو بالزاک، داستانسرا و نمایشنامهنویس ...
ابتدای سخن هرمنوتیک معنوی و ادراک ذات تئاتر نصرالله قادری عیسی ناصری که در جلجتا به چلیپا کشیده شد، میفرماید: «نمیارزد ...
هیاهو بسیار برای هیچیک مورد عجیب غلامحسین دولتآبادی در حالی که در دههی اخیر ترجمهی متون نمایشی خارجی در ...
شمارهی 240 مجلهی نمایش، ویژهی شهریورماه 1398 فهرست ابتدای سخن/ هرمنوتیک معنوی و ادراک ذات تئاتر/ نصرالله ...
گفتوگو با بانو افسر اسدی همه چیز کمکم رنگ باخت خیلی کوچک بود که با تشویقهای پدرش به کارهای هنری علاقهمند شد و در این زمینه هم کار کرد. او معتقد است: «یک بخش از هر هنری استعداد ذاتی است و بخش دیگر آن پرورش و آموزش ...
گفتوگو با دکتر محمودرضا رحیمی نبود فلسفه در تئاتر در زمانی که «تئاتر بیچیز» محدود به شیوههای خود میشد، سایر تئاترها بر روی عناصر مختلف دیگری تاکید میکردند مثل استفاده از وسایل الکترونیکی که تئاتر بیچیز ...
پشت پرده تئاتر؛ چگونه رسانههای دیجیتال موجب تغییر شکل تئاتر میشوند؟ مدیر پژوهش: کاریج تامپسون، دیانا ولیامسون محقق: جسیکا لئین اسمیت
گفتوگو با پری صابری تئاتر را روی پیشانی من نوشتهاند پری صـابری در عرصه تئاتر ایران نامی آشناست. او تئاتر را در مکتب «تانیا بالاشوا» در سالهای ۸-۱۹۵۵ آموخت. خودش میگوید: «نمیدانم من تئاتر را انتخاب کردهام یا تئاتر من ...
پری زادی در باغ عرفان! نصرالله قادری حقیقت ژرف این است که انسان در این عالم به معنای بسیار عمیق کلمه ...
شمارهی 239 مجلهی نمایش، ویژهی مردادماه 1398 فهرست یادداشت مدیرمسئول/ شهرام کرمی ابتدای سخن/ تئاتر و تعقل ...
گفتوگو با استاد مهدی ثانی تابلویی شگفت از رنجها و شادیها مرجان سمندری مهدی ثانی، اول پاییز ۱۳۲۴ در محلهی چهار سوق کهنهی کرمان به دنیا ...
مهدی ثانی پدر تئاتر کرمان پرستو یزدان پناه کرمانی تئاتر شهر کرمان بعد از انقلاب تا سال ۷۳ بیشتر به وسیلهی دو ...
نقد نمایش «جریان مبهم یک خانه ویلایی» متافیزیکواسکیزوگرافی!؟ نویسنده: دکتر محسن اسماعیلی کارگردان: احمد حامدی
«قوی سیاه» و تئاتر مظلوم! نصرالله قادری گالیله هفتاد سالهی اندیشهورز کنشگر، در ماه ژوئن سال ۱۶۳۳ مجبور شد ...
گفتوگوهایی با اوژن یونسکو، ساموئل بکت، ژان لویی بارو درباره آثارشان احمد کامیابیمسک نوبت چاپ: دوم ۱۳۹۵
از رنجی که میبردم آراز بارسقیان اگر یکی از من بپرسد چرا سالها به خودت رنجِ ترجمه بهترین آثار معاصر ...
یادکرد زنده یاد استاد حمید سمندریان من این لحظه مرگ را نمیخواهم در خودم ببینم!نصرالله قادری مقدمه بهار بود و آسمان گریه میکرد که به دیدارش رفتیم. من، خانم مرجان سمندری و خانم ...
نقد نمایش فیزیکال «استتار» کشته شدن یا مردن برای کدامین تفکر؟! طراح و کارگردان: زابت داننبرگ سولماز غلامی
نکوداشت هنرمند گرامی جناب آقای محمدرضا امیرخانی انتظار میان دو خط موازی! نصرالله قادری قطار در ظلمت شب و روشن روز بر دو خط موازی پیش میرود. هرازگاهی در ...
بهانههایی برای یک دراماتورژی نوظهوربازفهمِ الگوهای مولف بودن در اجراهای متن محور فیلیپو رومانِلو ترجمه: پگاه صمدزاده
گفتوگو با استاد محمدرضا امیرخانی زندگی جاریست محمدرضا امیرخانی، زاده سال ۱۳۴۲، بازیگر و نمایشنامهنویس تئاتر، سینما و تلویزیون، اهل یزد است. او پس از تحصیلات مقدماتی در یزد، دوره کارشناسی مدیریت دولتی را در ...
مروری کوتاه بر فعالیتهای هنری استاد محمدرضا امیرخانی محمدرضا امیرخانی بازیگر و نمایشنامهنویس، بیست فروردین سال ۱۳۴۰ در یزد به دنیا آمد. او فعالیت در عرصه تئاتر را به صورت مستمر از پاییز ۵۹ یعنی زمانی که ۱۹ سال داشت آغاز ...
بررسی دو نمونه از متنهای پستدراماتیک چه موقع نمایشنامه درام نیست؟ نویسنده:دیوید بارنت مترجم: نیوشا ستاری
نقد نمایش قاسمآباد سمفونی ناکوک مردگان برزخی که پوریا گلستانی در نمایش «قاسمآباد» آفریده، باورکردنی نیست. اندیشهی پشت این نمایش و پیامی که دربر دارد، ارزشمند است اما این اندیشه و پیام نشأتگرفته از ...